September 25, 2008

50 Tanda Orang Munafik

  1. Malas beribadah kepada Allah SWT
  2. Lupa kepada Allah SWT
  3. Melalaikan solat fardhu
  4. Mempercepatkan mengerjakan solat
  5. Gemar meninggalkan solat berjemaah
  6. Meninggalkan solat Jumaat
  7. Melakukan dosa dan kemungkaran secara tersembunyi
  8. Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf
  9. Menyembunyikan ilmu pengetahuan
  10. Mengamalkan riya'
  11. Hasad dengki
  12. Dusta
  13. Mungkir janji
  14. Bakhil
  15. Fitnah
  16. Mencaci maki
  17. Mengumpat
  18. Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya
  19. Mengengkari takdir Allah SWT
  20. Mempersendakan kesucian agama
  21. Enggan berjihad di jalan Allah SWT
  22. Menghina sahabat Rasulullah SAW
  23. Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar
  24. Menangguhkan pembayaran hutang
  25. Menipu dalam jual-beli
  26. Ghasab (mengambil tanah orang lain tanpa hak)
  27. Duduk dan bercampur dengan orang2 yang memperolok Ayat Allah SWT
  28. Memakan harta anak yatim
  29. Membuka rahsia orang lain
  30. Merasa aman dari murka Allah SWT apabila berbuat dosa
  31. Memanggil orang dengan gelaran yang tidak disukai
  32. Menghalangi orang dari mengamalkan ajaran Islam
  33. Suka kepada kesesatan dan menyesatkan orang
  34. Bermuka dua
  35. Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya
  36. Sombong antara sesama manusia
  37. Suka berbantah dan bertengkar sesama muslim
  38. Melampaui batas yang digariskan oleh Allah SWT
  39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup
  40. Membazir dalam memanfaatkan nikmat Allah SWT
  41. Keluh kesah apabila ditimpa musibah
  42. Mengkhianati sesuatu amanah
  43. Memutuskan hubungan silaturrahim
  44. Memecahbelahkan perpaduan kaum Muslimin
  45. Menghalalkan perkara yang haram
  46. Membuat kerosakan di mukabumi
  47. Menuduh orang beriman bodoh
  48. Mengubah dan menyalahguna Ayat-ayat Allah SWT
  49. Bersumpah dengan selain nama Allah SWT
  50. Merasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman

[Sumber: 50 Tanda-tanda Orang Munafik oleh Drs. Hanafi Mohamad]

August 31, 2008

Perginya Seorang Hamba



Inna Lillahi Wa Inna Lillahi Raaji'un.

Al-Fatihah di atas pemergian ayahanda yang amat dikasihi pada 30/08/08, 10.32pm.

Semoga Allah swt mencucuri rahmat dan kasih sayang-Nya kepada roh ayahanda di sana serta menempatkan roh ayahanda bersama roh orang-orang yang soleh dan beriman, insya-Allah, amiinnn.

August 02, 2008

Sedekah dan Istighfar: Ubat Kemandulan




"Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki, Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki atau Dia menganugerahkan kedua-dua jenis lelaki dan perempuan (kepada siapa yang dikehendaki-Nya) dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa."

[Surah Asy-Syura: 49-50]


Inilah salah satu rahsia Allah swt di sebalik penciptaan makhluk-Nya. Bagi setiap orang mukmin hendaklah berusaha melakukan sebab-sebab dan yakin terhadap kekuasaan Allah swt.

Salah satu sebab-sebab yang dapat membuahkan kesembuhan adalah sedekah dan istighfar. Kisah ini dikatakan dalam kitab-kitab hadis dan secara khusus saya persembahkan kepada anda saudaraku yang mulia.

Dalam musnad Abu Hanifah Jabir meriwayatkan:-

Bahawa suatu ketika ada seorang lelaki yang datang kepada Nabi saw dan berkata:

"Wahai Rasulullah, aku belum dikurniakan seorang anak sama sekali dan sampai saat ini aku belum mempunyai anak."

Rasulullah saw bersabda: "Jika kamu memperbanyakkan istighfar dan bersedekah, kamu akan diberi rezeki disebabkan oleh kedua-duanya."

Lelaki itu pun memperbanyakkan bersedekah dan istighfar.

Jabir berkata: "Akhirnya orang itu mempunyai sembilan orang anak lelaki."

Wallahu 'alam.

[Petikan: Hikmah Terapi Sedekah oleh Hasan bin Ahmad bin Hassan Hammam]

July 29, 2008

Apa Logiknya Mas Kahwin Mahal?

Terkedu saya bila mendengar ada sedara DH yang perlu menghantar mas kahwin sebanyak rm10K untuk calon isterinya (kedua2nya k*l**e), masya-Allah.

Untung banyak ke si calon isteri kerana mendapat mas kahwin yang mahal?

Fuhhhhh rasanya si calon isteri patut menghela nafas lega kerana mendapat mahar sebanyak itu!

Sementelah segala perbelanjaan kahwin pula akan ditanggung oleh keluarga pihak si calon isteri.

Amboiiiii bertuahnya badan?!!!

Hurmmm!

-------------------------------------------------------------------

Mahar adalah harta atau manfaat yang wajib ditunaikan oleh seorang lelaki kepada perempuan yang hendak dikahwininya.

Ini berasaskan kepada firman Allah swt yang bermaksud:

"Berilah mas kahwin (mahar) kepada wanita yang kamu nikahi sebagai pemberian dengan penuh kerelaan." (An-Nisa: 4)

Rasulullah saw pernah meminta seorang sahabat yang ingin berkahwin supaya membayar mahar walaupun dengan sebentuk cincin besi dan tidak pernah berlaku dalam sebarang perkahwinan itu berlangsung tanpa membayar mahar, samada oleh Rasulullah saw atau sahabat.

Berasaskan ayat al-Quran dan hadis dan apa yang berlaku pada zaman Rasulullah saw inilah maka kalangan ulama atau fuqaha sudah ijmak bahawa mahar adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami sebagai hak perempuan yang wajib ditunaikannya.

Mengenai kadar mahar, sebenarnya tidak ada kadar tertentu tetapi yang penting ia mestilah daripada sesuatu yang mempunyai nilai (kewangan) atau ada manfaatnya.

Pernah berlaku pada zaman Rasulullah saw, seorang yang tidak mempunyai kewangan dan kemampuan tetapi apabila hendak berkahwin, Rasulullah saw bertanya: "Adakah engkau tahu membaca al-Quran?"

Orang itu mengaku bahawa dia tahu membaca surah tertentu di dalam al-Quran lalu Rasulullah saw berkata: "Ajarkan surah-surah itu kepada isterimu sebagai mahar."

Dalam konteks ini, bacaan surah daripada al-Quran itu, tidak merupakan barangan tetapi ia tetap menjadi manfaat yang boleh dikecapi oleh isterinya itu.

Mengenai persoalan kadar maksimum sesuatu mahar, Islam tidak menetapkannya kerana ia adalah hak wanita.

Dalam hal ini, terpulanglah kepada mereka untuk menetapkan sebanyak mana yang dikehendaki.

Bagaimanapun Rasulullah saw menggalakkan umat Islam supaya memberikan mahar yang sedikit, mudah dan sederhana.

Rasulullah saw bersabda, bermaksud: "Wanita yang paling berkat ialah yang paling murah maharnya dan mudah urusan perkahwinannya."

Pada hadis ini jelas Rasulullah saw menggalakkan umat Islam supaya tidak mengenakan mahar yang terlalu tinggi dan di sinilah duduknya keberkatan rumahtangga.

[Sumber:
http://members.tripod.com/siti_2/01/32.html]


NILAI MAS KAHWIN SELURUH MALAYSIA

NEGERI ANAK DARA JANDA

JOHOR RM 22.50 RM 22.50

MELAKA RM 40.00 RM 40.00

N.SEMBILAN
a. Bukan Waris RM 24.00 RM 12.00
b. Ahli Waris RM 48.00 RM 24.00

SELANGOR
Orang Kebanyakan RM 80.00 RM 40.00

KUALA LUMPUR RM 80.00 RM 40.00

PERAK RM 101.00

PULAU PINANG RM 24.00 RM 24.00

KEDAH Tidak ditetapkan

PERLIS Tidak ditetapkan

PAHANG RM 22.50 RM 22.50

TERENGGANU Tidak ditetapkan

KELANTAN Tidak ditetapkan

SABAH RM 100.00 RM 80.00

SARAWAK RM 120.00 RM120.00

W.P LABUAN RM 80.00 RM 80.00

[Sumber: http://
www.islam.gov.my/informasi/nilaimaskahwinnegeri.html]

July 14, 2008

Doa Pendinding dari Kecurian



Surah Al-Zalzalah: 1-8

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya,

[2] Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya,

[3] Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun): Apa yang sudah terjadi kepada bumi?

[4] Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya:

[5] Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian).

[6] Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka.

[7] Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

[8] Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

July 02, 2008

Fadhilat Sedekah




1. Sedekah mensucikan dan membersihkan diri.

2. Sedekah adalah perlaksanaan perintah Allah swt dan Rasul-Nya.

3. Pada hari Kiamat, orang mukmin dilindungi oleh sedekahnya.

4. Sedekah menghindari keburukan dan mencegah su'ul khotimah.

5. Sedekah bukti kebenaran iman.

6. Sedekah adalah penyebab seseorang dibebaskan dari tawanan.

7. Allah swt akan mengganti harta sedekah.

8. Pahala sedekah tidak terputus.

9. Sedekah menghapuskan kesalahan.

10. Sedekah sebagai penyembuhan.

[Source: Hikmah Terapi Sedekah by Hasan bin Ahmad bin Hassan Hammam]

June 02, 2008

Fadhilat Istighfar




1. Istighfar merupakan sambutan terhadap perintah Allah swt.

2. Istighfar adalah kunci rezeki.

3. Istighfar membuka pintu syurga.

4. Istighfar menghapus segala dosa dan kesalahan.

5. Istighfar dapat menolak seksaan sebelum ditimpakan.

6. Istighfar meninggikan darjat.

7. Istighfar membersihkan hati.

8. Istighfar menyuburkan kandungan.

9. Istighfar menyihatkan dan menguatkan.

10.Khabar gembira bagi wanita.

[Source: Hikmah Terapi Istighfar oleh Hasan bin Ahmad bin Hassan Hammam]

May 02, 2008

Things To Ponder




Sebuah kisah untuk renungan kita bersama.

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj.

"Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

"Tepi! Bahaya tau tak?" jeritnya.

Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

"Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulung.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang Papa mereka.

"Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum, papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.

Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.

"Hah! Main air. Bil bulan ini Papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!" sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya.

"Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu.

"Anak-anak, Pa. Dorang yang main tu. Takpe nanti Mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman" balas isterinya lembut.

"Fail saya kat depan tu, mana?"

"Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan."

"Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi" rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.

Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya.

"Laila…" keluhnya. Akhirnya dia terlena di sofa.

"Saya kena out-station minggu depan."

"Lama?" soal Laila.

"Dalam seminggu."

"Cuti sekolah pun lama. Mama ikut, boleh?"

"Budak-budak?"

"Ikut jugalah."

"Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam dorang buat kat sana. Tengok masa kat Legacy dulu tu."

"Masa tu Amirul kecik lagi" balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat.

Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi.

"Bolehlah Pa! Lama sangat kita tak ke mana-mana."

"Nak jalan sangat, Sabtu ni saya hantar awak balik kampung." Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung.

Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pekarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

"Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!"

"Manalah saya ada masa..."

"Takpe... pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya.

"Kalau tak suka pulangkan balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu?

Bukan... bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma...

"Mizi, makan!" panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu.

"Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu, sudahlah."

"Papa, makan!" jerit Aiman, anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya.

"Tak boleh panggil Papa elok-elok. Ingat Papa ni pekak ke?"

Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa Papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.

"Awak masak apa?"

"Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat Mamanya membuka mulut.

"Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!"

"Papa nak ke mana?" soal isterinya perlahan.

"Keluar!"

"Mama dah masak, Pa!"

"Awak saja makan!"

"Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah, Ma!".

Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah Papanya keluar dari ruang makan.

"Kenapa sekarang ni Papa selalu marah-marah, Ma?" soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi.

"Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan."

"Abang tak suka tengok Papa marah-marah."

"Adik pun sama. Bila Papa marah muka dia macam gorilla, kan?"

Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris. Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?!

Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.

"Laila..." serunya.

"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawa-bawalah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti" kata ibunya yang muncul tiba-tiba.

"Sunyi pulak rumah ni, Mak."

"Lama-lama kau biasalah."

Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka, pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.

"Papa beli apa untuk Aiman?" soal Aiman sebaik dia pulang dari outstation.

"Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu."

"Tak ada lah?".

"Ingat Papa ni cop duit?"

Aiman termanggu. Dia berlalu mencari Mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang.

Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya.

"Awak tak sihat ke?" Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.

"Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi" Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya.

Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat.

"Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!" tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju Mamanya dipegang kejap.

Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman dipukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan Mamanya.

"Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"

Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak.

"Cukuplah Pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan", ujar Laila perlahan.

"Macam mana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana, kecah barang. Gila apa?" omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.

"Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni."

Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah.

"Celaka betul!" sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.

"Abang!"

"Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" getusnya kasar.

Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.

"Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk.

"Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkah mudahnya.

Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang. Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka, Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A.

"Laila…"

"Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat.

"Wangi-wangi lagi. Dating ye?"

"Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff", ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.

"Ikut boleh?"

"Dia tak ajak family. Staff only!" terangnya sedangkan di fikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang.

"Dalam setahun Papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawa kami."

"Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. "

"Papa pesanlah..."

"Nantilah besar sikit" dalihnya.

"Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti dorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun."

"Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je". Laila terdiam.

"Namanya budak-budak. Anak-anak Papa tu lelaki."

"Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik."

"Mama tanya sikit, boleh?" Dia mengangguk.

"Bos tak pelawa atau Papa malu nak bawa Mama dan anak-anak?"

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya.

"Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujar Mr. Kwai, tuan rumah.

Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang mengata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedangkan Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan.

"Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.

Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya dilagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian.

"Kamu semua ni... kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan!", Laila merenungnya dalam. Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu.

Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya.

Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa... "Kalau tak suka, pulangkan!"

Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi.

Tetapi dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.

Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila…

Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.

Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju.

Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi.

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.

Hakikatnya, Laila adalah kitab lama itu. Lapuk bagaimanapun di pandangan, harganya tak terbanding. Dan kerana keengganannya, Laila dipulangkan!

[Sumber: E-mail]

April 02, 2008

Penglipur Lara buat orang Mukmin




Salam.

Bila hamba Allah swt mengucapkan Laillahaillallah, maka keluarlah dari mulutnya yang mengucapkan perkataan yang mulia itu seekor burung hijau. Burung hijau itu akan naik ke Arasy Allah swt dan berkicauanlah burung-burung tadi di bawah Arasy.

Melihat kejadian itu malaikat yang menjaga Arasy Allah swt memerintahkan kepada burung-burung tadi supaya diam tetapi tidak dipatuhi oleh mereka. Oleh kerana arahan yang diberi tidak dipatuhi, malaikat yang menjaga Arasy mengadap Allah swt menceritakan kejadian itu.

Maka Allah swt memerintahkan malaikat tersebut supaya memberitahu burung-burung agar diam. Apabila perintah itu diberitahu kepada mereka, maka berkatalah burung-burung itu,

"Wahai malaikat yang menjaga Arasy Allah swt, kami boleh mendiamkan diri kami tetapi dengan satu permintaan".

Bertanya malaikat, "Apakah permintaan itu?"

Berkata burung-burung itu, "Jika Allah ampunkan dosa-dosa orang yang mengucapkan kalimah Lailahaillallah sehingga terciptanya aku, barulah aku tidak akan membuat bising di sini".

Berkata malaikat itu, "Baiklah aku akan sampaikan kepada Allah swt".

Beredarlah malaikat dan menyembah Allah swt dan disampaikan permintaan tadi kepada Allah swt. Maka Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang menerima permintaan tersebut.

Malaikat pun pergi berjumpa dengan burung-burung itu dan menyatakan bahawa Allah swt telah menerima permintaan mereka. Maka dengan segera mereka tidak membuat bising dan mereka bergantungan di Arasy Allah swt sambil berzikir dan memohon keampunan untuk orang yang mengucap Lailahaillallah tadi sehingga hari kiamat.

Oleh itu, kita sepatutnya tidak melepaskan peluang yang diberi oleh Allah swt itu. Dengan hanya mengucapkan kalimah yang disukai oleh Allah swt, maka balasannya akan berterusan hingga hari kiamat.

Maha Suci Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Wallahu'alam.

[Sumber: E-mail]

March 02, 2008

Emas & Wanita




Puas sudah bertanam padi,
Tanam padi tumbuhnya lalang,
Puas sudah aku berbudi,
Emas juga dipandang orang...


[nota kaki: Sebuah pantun lama tapi masih tetap relevan dan tergunapakai meski di zaman Dunia tanpa Sempadan. Betapa tingginya nilai Kesusasteraan Melayu Lama!]

February 02, 2008

Bengang Tak Bengang [2]



Anda balik ke kampung si Dia. Si Kecil pula mabuk darat dan muntah2 lebih daripada 20x di sepanjang perjalanan.

Setiba di kampung, tragedi ini anda ceritakan kepada Mak Ayah si Dia.

Mak Ayah si Dia hanya gelak2 sambil berkata kepada anda, "Biasalah tu, budak-budak".

Apa Perasaan Anda...

Bengang Tak Bengang???!

[Moral of the story: Biasalah tu... Bukan kena kat dia. Cuba kalau kena kat batang hidung sendiri...]

January 02, 2008

Bengang Tak Bengang [1]



Anda hanya dapat balik kampung 1x dalam setiap 2 1/2 tahun, sedangkan si Dia balik kampung sebanyak 10x dalam tempoh tu.

Nisbah 1:10.

Tetiba si Dia berkata kepada anda, "Rindunya... dah lama tak balik kampung!".

Apa Perasaan Anda...

Bengang tak Bengang???!

[Moral of the story: Biasalah tu... Bukan kena kat dia. Cuba kalau kena kat batang hidung sendiri...]
Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x