December 31, 2009

Memori Cinta Sakti






Banyak gambar-gambar lain masih tertinggal di laptop adik ipar.
Terlupa nak save kat thumb drive tempohari, uhuk uhuk uhuk

Tentang 2009

















31/12/2009

Sedar tak sedar, rupanya kita dah menginjak ke hari terakhir tahun 2009.

Alhamdulillah kerana masih diberikan hayat oleh-Nya untuk meneruskan hidup yang semakin mencabar dengan pelbagai rona kehidupan.

1) Tentang Buku

Misi yang satu ni takyah cerita. Tahun 2009 banyak saya habiskan dengan menguliti buku-buku dari genre yang saya gemari ie. islamik, motivasi, parenting dsb. Tahun ini saja pembelian buku-buku dan majalah saya telah mencecah RM 2,900. Jangan terkejut!

Resit-resit telahpun saya simpan rapi untuk tuntutan pengecualian cukai LHDN bagi tahun 2009. Hanya terhad RM 2,000 sahaja! (rm 1,000 untuk saya dan rm 1,000 untuk suami saya) kuang kuang kuang.

2) Tentang Filem

Pada tahun ini, hanya sempat menonton VCD filem Ayat Ayat Cinta. Masih lagi tercari-cari VCD untuk filem Laskar Pelangi dan juga Sang Pemimpi. Di mana ya tempat yang perlu dijejaki untuk mencarinya???

Jika diberi pilihan; sama ada disogokkan dengan buku novel/fiksyen atau versi VCD buku yang telah difilemkan, saya lebih rela menontonnya sahaja.

Lebih santai dan menghiburkan. Kerana zaman remaja dan kanak-kanak saya banyak dihabiskan dengan menguliti buku-buku yang sepertinya.

Mungkin untuk tahun 2010 ini, saya harus mengubah persepsi saya.

Sesekali harus juga membaca buku-buku Fiksyen untuk menjadikan jiwa saya LEBIH MANUSIAWI. Bukan bermaksud saya tidak berjiwa manusia ya! Cuma misinya ingin menjadikan LEBIH lagi jiwa manusiawi. Itu saja.

3) Tentang Fotografi

Justeru cita-cita saya untuk memiliki kamera Digital SLR belum lagi dapat dipenuhi pada tahun 2009, maka atas sebab itu juga hidup saya masih lagi dalam dunia BUKU.

Sekiranya impian itu berjaya digapai, sudah dapat saya bayangkan bagaimana cerianya warna-warna kehidupan dan blog saya kelak.

Tapi, masa saya untuk berulit dengan buku-buku akan turut berkurangan.

Begitu juga dengan bajet... ehem ehem ehem.

4) Tentang Sabah

Oh ya, saya terlupa. Takkan saya tak balik ke kampung halaman saya kot pada tahun 2010, kan. Sayapun ada kampung halaman sendiri juga. Tempat jatuh lagikan di kenang, inikan pula tanah tempat tumpah darah sendiri. uhuk uhuk uhuk.

Untuk itu, saya perlu memperuntukkan bajet untuk menziarahi BONDA tersayang yang amat dirindui dan sentiasa terpahat di hati & ingatan ini!

5) Tentang Cita-Cita

Resolusi 2010, saya ingin menjadi hamba-Nya yang lebih baik, lebih tawakkal dan lebih bertaqwa, insya-Allah, amiinnn.

Resolusi 2010 anda pula bagaimana???

December 29, 2009

Belas Kasihan

"Bagi seorang hamba yang tumbuh kasih sayang di kalbunya, ketika datang orang yang berhajat meminjam wang, secara tidak sedar muncul rasa hiba terhadap penderitaan orang lain. Bahkan jauh di lubuk hatinya yang paling dalam, akan membayangkan bagaimana sekiranya yang menderita itu dirinya. Terlebih lagi dia sangat menyedari ada hak orang lain yang dititipkan Allah swt dalam hartanya. Justeru itulah, dia begitu ringan memberikan sesuatu kepada orang yang memang memerlukan bantuannya."

[Sumber: Cuba Try Cinta oleh Abban Lo'baw]

December 28, 2009

Warna-warna Alam



Sudah lama tidak bereksperimentasi dengan warna-warna alam...

Terasa rindu menerjah jiwa! Ewahhhh. :P

Berlaku Adil

"Jika kamu tidak berbuat adil, maka kamu jadi PENINDAS. Bila kamu menindas makhluk Allah swt, bukan sahaja makhluk-Nya itu, bahkan Allah swt pun akan jadi musuh kamu. Bila Allah swt menjadi musuh seseorang, Dia akan menghancurkan dan memerangi hidup musuh-Nya, sampai si musuh bertaubat. Tidak ada yang lebih cepat menghalangi kurniaan Allah swt dan mempercepat datangnya hukuman Allah swt, selain melakukan PENINDASAN, kerana Allah swt mendengar doa ORANG YANG TERTINDAS dan sentiasa sedia menghukum para penindas."

[Sumber: Cuba Try Cinta oleh Abban Lo'baw]

December 26, 2009

Orang Gila [ii]

Bila kita merasa lebih berilmu, kita mudah meremehkan orang yang dianggap bodoh. Kita mengecam mereka. Kita tertawakan kejahilan mereka.

Kalau ilmu yang dimiliki itu ilmu agama, kita berikan gelaran yang buruk kepada orang yang tidak sefahaman dengan kita.

Kita merasa diri sebagai kamus agama yang berjalan, yang semua orang patut merujuk kepada kita. Ada waktunya tanpa sedar, kita khususkan Syurga untuk kelompok sendiri dan Neraka untuk kelompok yang lain.

Kita sahkan semua ibadah sendiri dan kita batalkan ibadah yang lain.

Astaghfirullah...

Tidak sedikit juga yang merasa diri ahli ibadah, merasa diri yang paling soleh di antara seluruh makhluk di bumi ini.

Kita sombong dengan solat malam kita.

Kita bangga dengan bacaan Al-Quran kita.

Kita tinggi hati dengan haji dan umrah kita.

Kemudian, kita merasa puas dengan ibadah kita dan lupa perihal AKHLAK kita di tengah-tengah masyarakat.

Kita begitu puas dengan puasa kita sehingga kita lupa pada fakir miskin di sekitar kita.

Kita begitu senang dengan solat sendiri sehingga kita alpa dan lalai memperbaiki akhlak.

Kita lupa kalau orang yang kita tegur di khalayak ramai itu boleh meronta kesakitan hatinya. Kerana dia juga manusia yang masih memiliki perasaan.

Berbeza dengan kita; yang sudah tidak punya perasaan dan tidak punya belas kasihan kerana kita yang begini telah tergolong dalam golongan ORANG GILA!

Bagi yang telah bermuhasabah diri dan merasakan dirinya seperti yang tertera di atas, ayuh beristighfar banyak-banyak.

Astaghfirullah, Astaghfirullah, Astaghfirullah...

[Sumber: Cuba Try Cinta oleh Abban Lo'baw]

December 25, 2009

Orang Gila [i]

"ORANG GILA ialah orang yang berjalan dengan sombong, memandang orang dengan pandangan yang merendahkan, berbangga-bangga diri, berharap akan Syurga Tuhan sambil bermaksiat kepada-Nya, yang kejelekannya membuat orang lain tidak aman dan kebaikannya tidak pernah diharapkan."

[Sumber: Cuba Try Cinta oleh Abban Lo'baw]

December 24, 2009

2010 & Buku

Hasrat di hati ingin melunasi 180 buku sebagai tanda aras untuk tahun 2009.

So, 4 more to go counting down to 31/12/2009... huhuhu.

Dalam masa seminggu perkiraan ke tahun baru 2010, saya masih lagi berkira-kira...

December 21, 2009

Jangan Menunggu Ucapan Terima Kasih

Sesungguhnya sudah menjadi tabiat manusia untuk engkar, bersikap bongkak dan sombong.

Oleh sebab itu, jangan merasa hairan dan tertekan jika ada di antara manusia yang tidak mahu berterima kasih kepada anda, meremehkan kebaikan yang anda lakukan, melupakan bantuan yang pernah anda hulurkan dan bahkan menjadikan anda sebagai lawan yang harus digulingkan.

Andai terhadap Allah SWT yang menjadikan merekapun, mereka sanggup engkar dan tidak mahu bersyukur, apatah lagi kepada kita sesama manusia.

Bukan sesuatu yang menghairankan apabila setiap kebaikan tidak pernah berbalas rasa penghargaan mahupun ucapan terima kasih.

Justeru, jangan bersedih jika ini berlaku kepada kita. Juga jangan sesekali perkara sebegini mematikan semangat kita untuk terus berbuat baik.

Jangan terkejut jika mereka menyerang anda dengan kritikan pedas biarpun pelbagai kebaikan dan bantuan telah anda hulurkan.

Mereka melakukan yang demikian lantaran diri dikuasai pelbagai sifat keji hingga mereka tidak pernah ingin menghargai segala kebaikan yang telah anda berikan kepada mereka (halaman 58).

Jangan menyerah dan berputus asa meski apapun yang mereka lakukan. Sebaliknya, teruskan kebaikan anda.

Lakukan segala sesuatu kerana Allah SWT. Jika anda melakukan sesuatu kerana Allah SWT, maka anda adalah pemenang yang melebihi segala-galanya (halaman 59)

Bersama-Nya, segala penentangan ataupun tuduhan yang mereka lemparkan kepada anda tidak akan memberikan pengaruh atau kesan sedikitpun buat diri dan kehidupan anda.

Yakinlah betapa Allah SWT sentiasa bersama orang-orang yang sabar. Itu yang paling penting!

Biarpun mereka yang iri hati, dengki dan berniat jahat tidak sudi bersama anda mencorak kebaikan dalam kehidupan, tetapi Allah SWT tetap bersama-sama anda selagi mana keikhlasan menjadi tunggak di sebalik segala tindakan terpuji  yang anda lakukan.

Bersyukurlah kepada Allah SWT kerana anda adalah orang yang selalu melakukan kebaikan, sedangkan mereka adalah orang-orang yang melakukan kerosakan.

Tangan di atas adalah lebih baik daripada tangan yang di bawah (halaman 60).

[Sumber: Supaya Gelisah Bernilai Ibadah oleh Dr. Ibrahim Fiqhy]

December 15, 2009

Ubat Penyakit Hati

Ubat penyakit hati itu ada lima perkara:
  1. Membaca Al-Quran
  2. Solat Malam (Tahajjud)
  3. Berterusan Zikir
  4. Membiasakan Berpuasa
  5. Bergaul dengan Orang-orang Soleh
[Sumber : Keajaiban Ibadah - Membongkar Rahsia & Hikmah Ibadah oleh Mukhlas Asy-Starkani Al-Falahi)

December 02, 2009

November 30, 2009

Jom Jadi Ahli Syurga

Sebagai seorang muslim dan mukmin, kita semuanya tentu memasang niat untuk menjadi AHLI SYURGA di akhirat sana.

Tapi sejauh mana?

November 26, 2009

Mari Jadi Jutawan (5)

BERSARA SEBAGAI JUTAWAN

Mungkin anda berusia 29 tahun dan baru berkira-kira untuk membuat simpanan untuk hari persaraan anda nanti.

Jangan bimbang!

Sekiranya anda ingin memulakan tabungan pada usia 30 tahun, buatlah pelaburan dalam Dana Islamik yang memberikan pulangan yang memberangsangkan.

Andaikan :

1) Caruman Tahunan yang anda buat Rm 6,000 (rm 500/sebulan)
2) Pulangan Pelaburan sebanyak 15% setahun (andaian sahaja)
3) Pelaburan dibuat ketika berusia 30 tahun sehingga 54 tahun

PULANGAN PELABURAN PADA USIA 55 TAHUN --> RM 1,468,271.82

November 21, 2009

Queen Control

Sungguh...

Sungguh aku tak betah dengan sikap segelintir manusia yang sungguh menjengkelkan!

And i meant it! Sungguh, sungguh menjengkelkan...

November 18, 2009

Untuk MI


Buat MI, Boss-boss dan Makdom-makdom...
Jadilah seorang PEMIMPIN dan bukannya seorang BOSS!

November 16, 2009

Mari Jadi Jutawan (4)

PELABURAN UNTUK MEMBELI RUMAH (DEPOSIT)

Sekarang anda berusia 29 tahun.

Anda merancang ingin memiliki rumah impian pada usia 36 tahun.

Rumah impian anda itu bernilai kira-kira rm 250,000.

Katakan anda memerlukan rm 40,000 untuk membolehkan impian anda menjadi kenyataan.

Mana nak cari wang sebanyak itu???

CONTOH SOLUSI :

1) Buat pelaburan dalam skim Pelaburan Islamik dengan wang pendahuluan rm 2,000.
2) Caruman Tahunan sebanyak rm 4,320 (rm 360/sebulan)
3) Pulangan Pelaburan sebanyak 10% setahun (andaian)
4) Memulakan pelaburan dari usia 30 - 35 tahun.

Pada usia 36 tahun, anda akan memiliki pulangan pelaburan sebanyak --> rm 40,207.70

Alhamdulillah, mudah kan!

Dengan wang sebanyak itu, anda mampu membayar 10% wang deposit rumah impian anda (rm 25,000) manakala bakinya boleh anda gunakan untuk membayar kos guaman, duti setem dll.

Jangan lupa membayar zakat pelaburannya ya!

November 13, 2009

Mari Jadi Jutawan (3)

Percaya tak jika saya katakan seorang perokok boleh jadi JUTAWAN!

Jika anda seorang perokok tegar sedang anda baru berusia 18 tahun, saya nasihatkan agar anda insaf dan BERHENTI MEROKOK dengan segera!

Jika tidak, anda pasti akan kehilangan peluang tersebut.

CONTOH :

1) Seorang Pakcik berusia 58 tahun telah mula merokok pada usia 18 tahun. Bererti beliau telah merokok selama 40 tahun!

2) Belanja rokok harian: rm3 sekotak, sehari 2 kotak --> rm6

3) Belanja rokok sebulan: rm6 x 30 hari --> rm180

Sekiranya wang itu telah dilaburkan dalam skim Pelaburan Islamik dengan andaian :

a) Pulangan pelaburan sebanyak 15% setahun
b) Perbelanjaan rokok setahun sebanyak rm2,160


PELUANG JADI JUTAWAN YG TELAH BELIAU BAZIRKAN --> rm 4,419,260.33

Hahhh... nak percaya ke tidak? Kan saya dah kata tadi.

Anda boleh jadi JUTAWAN jika anda TIDAK MEROKOK!!!

Wallahu a'lam.

[Rujukan : Ke mana wang anda? oleh Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir]

November 12, 2009

Mari Jadi Jutawan (2)

Mungkin ada pembaca yang berpendapat bahawa contoh melaburkan rm 10,000 untuk anak adalah tidak realistik bagi golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Ok, takpe.

Mari kita buat contoh yang lebih realistik agar mudah direalisasikan oleh semua rakyat Malaysia tidak kira yang berpendapatan rendah mahupun sederhana.

PELABURAN UNTUK ANAK (PENDIDIKAN IPT/PERSARAAN)

Saya bahagikan kepada 2 pilihan iaitu :

1) Dengan deposit rm 1,000 atau
2) Tanpa deposit

Dengan andaian :

i) Pulangan pelaburan 10% setahun
ii) Pelaburan dibuat pada usia 0 tahun (ie. usia 2 bulan)
iii) Caruman tahunan sebanyak rm 1,200 (rm 100/bulan)
iv) Pulangan pelaburan dikeluarkan pada usia 19 tahun atau 56 tahun

PILIHAN 1 (Deposit rm 1,000)

a) Jika pelaburan dibuat dari usia 0 - 10 tahun :

a1) Pulangan pelaburan pada usia 19 tahun --> rm 58,550.54
a2) Pulangan pelaburan pada usia 56 tahun --> rm 1,990,949.42

b) Jika pelaburan dibuat dari usia 0 - 18 tahun :

b1) Pulangan pelaburan pada usia 19 tahun --> rm 73,645.91
b2) Pulangan pelaburan pada usia 56 tahun --> rm 2,504,251.68

PILIHAN 2 (Tanpa deposit)

a) Jika pelaburan dibuat dari usia 0 - 10 tahun :

a1) Pulangan pelaburan pada usia 19 tahun --> rm 52,434.63
a2) Pulangan pelaburan pada usia 56 tahun --> rm 1,782,984.36

b) Jika pelaburan dibuat dari usia 0 - 18 tahun :

b1) Pulangan pelaburan pada usia 19 tahun --> rm 67,530.00
b2) Pulangan pelaburan pada usia 56 tahun --> rm 2,296,286.63

Amacam. Lebih realistik tak. Ada bagus?

Wallahu a'lam.

November 11, 2009

Mari Jadi Jutawan (1)

Apa dia kuasa pelaburan masa?

"Masa itu emas" dan masa juga mempunyai kuasa yang amat besar dalam mempengaruhi nilai penggandaan sesuatu pelaburan dalam jangka masa panjang.

Contoh :

Seorang ibu melaburkan wang sebanyak rm 10,000 untuk anaknya dalam satu skim pelaburan islamik (ie. unit amanah) dengan pulangan sebanyak 10% setahun.

Untuk memudahkan pemahaman semua, di sini saya paparkan 6 contoh (pada permulaan usia yg berlainan) untuk dibuat perbandingan. Kita andaikan anak beliau akan mengeluarkan kesemua pulangan pelaburan tersebut apabila beliau bersara pada usia 55 tahun kelak.

Walaupun si ibu hanya membuat caruman pelaburan sekali sahaja (rm 10,000), agak-agak berapa rm yang bakal si anak warisi dari pulangan pelaburan ibunya?

1) Pelaburan pada usia 0 tahun (3 bln) --> rm 2,079,650.57

2) Pelaburan pada usia 5 tahun --> rm 1,291,299.38

3) Pelaburan pada usia 10 tahun --> rm 801,795.32

4) Pelaburan pada usia 15 tahun --> rm 497,851.81

5) Pelaburan pada usia 20 tahun --> rm 309,126.81

6) Pelaburan pada usia 25 tahun --> rm 191,943.42

Nampak tak betapa hebatnya kuasa pelaburan masa???

Jadi, kalau anda memang bercita-cita untuk menjadikan anak atau generasi anda bergelar JUTAWAN kelak, maka bertindaklah sekarang.

Jangan menangguh masa! :D

Laburlah segera dalam skim pelaburan Islamik untuk mendapatkan rezeki yang halal dan berkat, insya-Allah ;)

Dan setiap kali mendapat keuntungan pelaburan apabila genap haul setahun, jangan kedekut untuk mengeluarkan zakat bagi melindungi wang pelaburan anda daripada sebarang musibah.

Wallahu a'lam.

[Rujukan: Ke Mana Wang Anda? & Bajet Wang]

November 05, 2009

Mari Jadi Jutawan (intro)

Sejak akhir-akhir ini masa saya dipenuhi dengan membelek buku-buku Personal Financial Management.

1) Ke mana Wang Anda? oleh Hajah Rohani Dato' Mohd Shahrir,
2) Bajet Wang: 7 Cara Untuk Mengatasi Masalah Kekurangan Wang oleh Khairulnahar Jamaluddin
3) Pesara Jutawan oleh Azizi Ali
4) Rahsia Melabur Dalam Unit Amanah oleh Sunthara Segar
5) Rahsia Mengurus Insurans Hayat oleh Sunthara Segar
6) Buat Duit Dengan Rumah oleh Shamsuddin Abdul Kadir
7) Kaya Dengan Rumah oleh Shamsuddin Abdul Kadir
8) Refinancing Now: Real Ideas That Make You Save Money! by Benson Wong


Rasa teruja yang amat untuk mengorek rahsia 'sulit' dan formula orang-orang yang telah berjaya menguruskan kewangan dengan begitu baik sekali sehingga telah bergelar Hartawan mahupun Jutawan!

Ya kawan-kawan... mereka telah bergelar Jutawan tetapi bukan Jutawan Segera ya!

Mereka ini bergelar jutawan di atas 'tiket' komitmen padu, kecemerlangan pelan rancangan, kegigihan mencapai misi kejayaan, kesabaran tanpa kompromi serta bijak menggunakan formula kuasa pelaburan masa!

Apa itu "kuasa pelaburan masa" akan saya terangkan kemudian... Tungguuu!!!

November 04, 2009

Snow World





"Mama, kalau nak pi snow house, nak kena kumpul duit berapa?"

"Rm2,000"

"Alaaaa... duit kakak tak cukup la mama. Kakak ada Rm10 jek!"

Ala-la-laaa cian nye anak mama...

"Sebab tu kakak kena rajin menabung. Baru boleh pi snow house!"

October 13, 2009

Bayi Kerap Menangis

Sekiranya bayi kerap menangis pada waktu malam atau pada bila-bila masa:
  • Usap kepala bayi sambil membaca Surah Al-Fatihah sebanyak 7x

September 26, 2009

Agar Mudah Tidur Waktu Malam



Al-Ahzab : 56
33:56 Allah and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect.

Cara Mengamalkan :
Bacalah ayat di atas seberapa mampu sebelum tidur. Insya-Allah mata yang susah tidur akan terlelap dengan lenanya.
Wallahu a'lam.

[Sumber : Merawat Kehidupan Dengan Ayat-Ayat Al-Quran oleh Maulana Ashraf Ali Thanfi, halaman 169]

September 25, 2009

Jika Dipenjarakan Dengan Cara Yang Tidak Adil


Surah Yusuf: ayat 99-100

Cara Mengamalkannya:
1) Jika seseorang dipenjarakan tanpa sebab-sebab yang munasabah atau dengan cara yang tidak adil, tulislah ayat di atas pada sehelai kertas, kemudian dilipat dan dibungkus dengan kemas lantas dijadikan azimat.
Selain itu, hendaklah dia menjadikan ayat di atas sebagai amalan dengan membacanya berulang-ulang kali, terutama setiap kali selesai melakukan solat fardhu.
2) Bacalah surah Al-Fatihah sebanyak 111 kali kemudian tiupkan kepada gari yang sedang melekat di tangan. Insya-Allah, tidak lama selepas itu orang tersebut akan dibebaskan daripada tahanan atau penjara.
Wallahu 'alam.
[Sumber: Merawat Kehidupan Dengan Ayat-Ayat Al-Quran oleh Maulana Ashraf Ali Thanfi, halaman 185-186, ISBN 983-061-536-7]

Agar Terlepas Daripada Ditawan


An-Nisa' : 75

4:75 And why should ye not fight in the cause of Allah and of those who, being weak, are ill-treated (and oppressed)?- Men, women, and children, whose cry is: "Our Lord! Rescue us from this town, whose people are oppressors; and raise for us from thee one who will protect; and raise for us from thee one who will help!"

Cara Mengamalkan :

Jika seseorang terperangkap dalam suatu negeri/negara/kawasan kerana ditawan oleh pihak musuh, kena culik, tersesat dsb, bacalah ayat di atas berulang-ulang kali. Insya-Allah dia akan menemui jalan keluar untuk melepaskan diri.

Wallahu a'lam.

[Sumber: Merawat Kehidupan Dengan Ayat-Ayat Al-Quran oleh Maulana Ashraf Ali Thanfi, halaman 186]

September 24, 2009

Allah Wujud...

Terngiang-ngiang di telinga saya kata-kata/ayat anak saya Hakeem (5 tahun) yang sering diulang putar saban hari...

"Mama, jangan takut ye"

"Hakeem nak turun bawah (baca: tingkat bawah rumah)"

"Allah kan ada. Nanti Allah jaga mama!"

atau yang ini...

"Mana ada hantu"

"Hantu kan dah masuk api neraka!"

September 20, 2009

September 16, 2009

Membakar Mercun Memanggil Hantu?

Artikel Dewan Kosmik - No. 2

April 2001

Bagaimana Mengesan Kehadiran Hantu? (Dr Norhisham Wahab)

Hantu mempunyai gelombang dalam julat Frekuensi Ultrasonik terletak di atas paras melebihi 20KHz yang besar.

Ini biasanya dihasilkan oleh getaran hablur-hablur seperti hablur kuartza. Frekuensi bunyi hantu ini juga mempunyai persamaan seperti frekuensi bunyi yang dikeluarkan oleh kelawar.

Atas rasional ini adalah agak malang bagi pengemar batu-batu permata yang menyimpan batu permata yang berkualiti rendah dengan struktur atau susunan atomnya yang tidak kukuh atau tidak stabil sebagai tempat pelindung yang digemari semua unsur yang mempunyai tekanan yang rendah.
Dari segi fizik, susunan atom yang tidak kukuh mempunyai frekuensi yang rendah. Frekuensi yang rendah ini pula hanya disukai oleh golongan jin.
Pengamal perubatan tradisional misalnya, gemar menyimpan batu permata berwarna oren, merah, hitam dan kuning untuk tujuan seperti memerangkap tenaga asing.
Berdasarkan kajian sains fizik, batu jenis ini mempunyai struktur atom yang kukuh dengan frekuensi rendah, perlahan dan digemari oleh unsur-unsur negetif.
Namun batu permata yang berwarna merah jambu, ungu, putih, hijau dan biru didapati mempunyai struktur atom yang agak kukuh dan memiliki frekuensi bunyi yang tinggi serta laju.
Orang-orang di Barat mempercayai hantu yang digambarkan sebagai "Drakula" dalam lakonan cerita-cerita seram yang mempunyai kaitan dengan frekuensi cahaya bulan penuh yang sedang menurun mengikut kalendar Islam jatuh pada 16hb dan 17hb setiap bulan.
Berlian yang keras dengan struktur atom yang berbentuk segitiga atau piramid pula mempunyai tenaga elektrik yang lebih berkuasa dan mampu memberi berbagai-bagai kelebihan malah dapat menjadi benteng atau perisai kepada si pemakainya. Ini kerana berlian menerima spektrum tenaga cahaya matahari (tujuh warna).
Mereka yang memakai berlian asli sebagai barang hiasan akan mempunyai perasaan harmoni kerana spektrum warna matahari sama dengan yang ada dalam tubuh manusia.
Fungsi berlian banyak digunakan terutamanya dalam tujuan membersihkan persekitaran dan dalaman tubuh yang mengalami pencemaran radiasi.
Hantu atau unsur tenaga yang lemah sebenarnya mencari kawasan udara yang berketumpatan rendah atau terlalu tinggi yang menghasilkan getaran pada kedudukan purata pada arah yang selari dengan arah rambatan gelombang.
Tanda-tanda kawasan yang dikuasi oleh unsur-unsur tenaga lemah seperti kawasan yang berlumut, berbau busuk atau terlalu wangi, lembap atau terlalu kering dan panas, tempat sarang labah-labah atau terdapat serangga berbisa.
Setiap kawasan-kawasan bersudut pada siling yang terlalu tinggi atau rendah dengan ruang yang sempit juga menjadi tempat yang disukai oleh unsur-unsur tenaga asing ini.
Unsur tenaga asing ini juga dapat dilemahkan oleh AUDIBEL pada julat yang lebih kecil kurang daripada 20Hz. Bunyi ledakan gempa bumi dapat mengeluarkan belerang atau sulfur yang memerangkap unsur-unsur asing dan luar biasa ini.
Selain itu, orang yang mempunyai semangat yang tinggi dengan keyakinan yang tidak berbelah bagi seperti kepercayaan kepada kekuasaan Tuhan sebenarnya dapat mencipta kelajuan seperti di atas.
Garam atau kristal pula didapati hasil daripada bunyi yang amat ditakuti oleh unsur-unsur jahat ini.
Garam laut Mediteranean dan laut mati mempunyai kekuatan kestabilan pada unsur darah tubuh iaitu sistem tulang.
Orang-orang tua di zaman dahulu mempunyai banyak petua tentang kehebatan garam.
Garam sebenarnya dapat meneutralkan unsur asid di dalam perut. Angin, gastrik, kejang, kesakitan dan bisa-bisa adalah berpunca daripada faktor kekurangan garam.
Sebenarnya garam yang kita gunakan dalam masakan mengandungi banyak sodium berbanding garam yang terdapat pada laut Mediteranean yang didapati lebih semula jadi dan mengandungi banyak potasium.
Pengambilan sodium yang berlebihan akan mengakibatkan pelbagai penyakit.
Garam atau sulfur amat ditakuti oleh segala binatang berbisa yang menjadi penawar atau teman kepada orang yang ingin memasuki hutan rimba.
Ini kerana sulfur atau juga dikenali sebagai belerang ini mempunyai frekuensi bunyi yang amat laju tetapi masih tidak boleh dikesan oleh organ pendengaran manusia.
Inilah sebabnya mengapa ahli sihir tidak boleh meramalkan bila gempa bumi akan berlaku.
Gempa bumi yang diakibatkan oleh aktiviti gunung berapi akan meluahkan larva atau belerang apabila meletus. Frekuensi bunyi yang tinggi pada belerang yang diluahkan kemudiannya akan memerangkap organisma yang mempunyai frekuensi bunyi yang lemah.
Inilah sebabnya mengapa selepas sesebuah gunung berapi meletus kita akan mendapati virus atau bakteria membawa penyakit yang merbahaya memenuhi ruang kawah gunung berapi berkenaan.
Ayat Kursi mempunyai kelajuan gelombang yang dapat menjadi benteng kepada unsur-unsur jahat yang mempunyai gelombang jarak jauh dan perlahan.
Iblis iaitu bapa segala jin dengan kuncu-kuncunya seperti syaitan yang berupaya melemahkan manusia menjadi was-was atau ragu-ragu dalam mencari ketenangan.
Walau apapun iblis tetap satu bentuk tenaga yang boleh diubah atau ditukar bentuk dalam tenaga yang bergetar secara keseimbangan dalam gelombang dan frekuensi hijau.
Orang yang berpuasa daripada makanan makanan berdarah dan hanya memakan sayur-sayuran (hijau) mempunyai deria yang amat peka kepada kedatangan unsur-unsur asing ini.
Orang ini harus mempunyai kekuatan spiritual atau semangat agar ia dapat menepis daripada serangan tenaga asing yang sememangnya benci kepada keimanan atau kehijauan dalam frekuensi jantung.
Hijau adalah warna keimanan atau perasaan. Orang yang mempunyai kekuatan iman dengan kelebihan budi (jantung) akan menjadi sasaran oleh unsur-unsur nafsu dan kejahatan ini.
Warna hijau yang terletak pada titik tengah dalam frekuensi air dengan PH 7.5 yang neutral akan dicerobohi oleh unsur-unsur kejahatan untuk diubah menjadi frekuensi merah yang berasid.
Hantu tenaga asing ini sebenarnya boleh didapati di mana-mana sahaja tidak kira di udara, air, tanah, angin dan api. Jadi bagaimanakah caranya untuk memastikan unsur ini dapat dineutralkan dalam satu bentuk tenaga yang tidak menggangu?
Frekuensi hantu boleh dikesan dengan menggunakan sejenis peralatan khas yang pelbagai reka bentuknya.
Salah satu yang digunakan di negara ini ialah spektronanometer. Alat ini biasanya digunakan untuk melihat struktur batu-batan.
Setiap elemen yang ditemui akan dinilai mengikut frekuensi warna dan getaran bunyi daripada ukuran tersebut akan dikenalpasti sama ada kawasan berkenaan mempunyai frekuensi, tekanan dan struktur atom yang stabil atau sebaliknya.
Kehadiran unsur asing dan hantu ini turut dapat dikesan oleh dera sentuh khususnya bulu roma yang berfungsi sebagai antena kepada manusia. Kehadiran unsur-unsur negatif ini akan membuatkan bulu roma berdiri tegak dan diikuti oleh perasaan seram.
Selain itu, bau-bauan berasap seperti kemenyan hitam yang sering digunakan dalam upacara pengkebumian atau pemujaan, juga merupakan agen yang mengundang tenaga asing.
Begitu juga dengan tempat tertutup yang tidak dimasuki oleh cahaya dan angin. Tempat-tempat ini turut merupakan faktor penarik kepada unsur-unsur asing ini.
Mengikut kepercayaan masyarakat Cina dengan membakar mercun dan membunyikan objek-objek tertentu dengan nada yang tinggi atau maksimum akan dapat memerangkap atau menghalau hantu kerana bunyi yang kuat sebenarnya mewujudkan kawasan tekanan rendah yang menjadi tarikan atau magnet kepada unsur asing ini yang juga mempunyai gelombang atau frekuensi dalam tekanan yang rendah.
Tidak hairanlah sekiranya para bomoh yang hendak menangkap hantu menggunakan botol-botol kosong untuk menghasilkan bunyi.
Botol-botol kosong ini sebenarnya telah mewujudkan satu bunyi atau tekanan rendah dan mudah memerangkap unsur-unsur negatif ini melalui satu arahan dari dalam hati dengan frekuensi yang penuh tenang dan tidak gementar.
Proses rambatan gelombang bunyi ini akan menghasilkan kawasan-kawasan regangan dan pemampatan molekul-molekul udara dan seterusnya mengakibatkan perubahan, ketumpatan dan tekanan di kawasan yang terlibat.
Gelombang bunyi ini sebenarnya bersamaan dengan gelombang tekanan. Oleh itu, manusia harus bijak mencari titik keseimbangan yang harmoni untuk menjadikan kediaman mereka sesuai untuk didiami.
Penyingkiran Tenaga Asing sebagaimana seseorang yang telah terkena sihir atau mempunyai penyakit kronik. Sebenarnya di dalam tubuh si pesakit terutamanya pada bahagian pusat dalam kedudukan usus besar telah wujud satu frekuensi tekanan yang amat rendah.
Ini sememangnya akan mengundang pelbagai bentuk tenaga asing yang jahat bagi menambahkan kesakitan dan gangguan fikiran.
Rawatan yang boleh digunakan ialah dengan cara mandian dengan air disiram di atas kepala dengan serentak si pesakit menghentakkan kakinya ke tanah berulangkali.
Tujuannya ialah apabila frekuensi hentakkan sama dengan frekuensi asli tanah tersebut maka satu amplitud maksimum akan dihasilkan.
Selain itu, kaedah mandian pati bunga-bunga ros putih juga berkesan kerana bunga jenis ini mempunyai frekuensi yang amat laju dan mempu meleraikan gelombang yang tidak stabil di dalam dan di persekitaran tubuh si pesakit.
[Sumber: http://husmawicvt.tripod.com/id8.html]

Hebatnya Zakat!

Jika anda ingin harta anda diberkati oleh Allah SWT dan harta anda tidak menimbulkan banyak masalah kepada kehidupan anda di kemudian hari, keluarkanlah zakat. Insya-Allah, wang serta kehidupan anda akan diberkati oleh Allah SWT.

"Cegahlah harta kamu dengan mengeluarkan zakat."

(Hadis riwayat Imam Abu Daud, Tabrani dan Baihaqi)

Berkata Syeikh Mustafa Mohd Imarah yang mensyarahkan hadis ini :

"Hendaklah kamu mendirikan benteng yang kuat yang dapat mencegah harta kamu daripada kecurian, kehilangan dengan mengeluarkan zakat",

Dan sebagaimana tersebut di dalam buku 'Jami Shaghir" :

"Maka tidak akan binasa harta itu sama ada di daratan atau di lautan, melainkan jika ditegah harta itu dari mengeluarkan zakat."

(Rujuk At-Targhib Wat-Tarhib 1/520 dan kitab "Faidhul Qadir 3/338)

Beginilah hebatnya rahsia di sebalik amalan berzakat yang dikira pada hari ini seolah-olah seperti bayaran insuran/takaful bagi mengelakkan dari berlakunya kemalangan dan kecelakaan!

Wallahu a'lam.

(Sumber: Apakah Amalan Bagi Menjauhkan Kesusahan Hidup oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, halaman 154-155)

September 15, 2009

Zikir Selepas Solat

"Sesiapa yang bertasbih 'Subhanallah' pada penghujung setiap solat (iaitu selepas solat) 33 kali, dan 'Alhamdulillah' 33 kali, dan 'Allahu Akhbar' 33 kali, kemudian membaca:

"La Illaha Illallah Wahdahu La Syariikalah, Lahul Mulku Walahul Hamdu, Wahua 'Ala Kulli Syai' in Qadir"

Diampunkan kesalahannya walaupun sebanyak buih lautan."

(Hadis riwayat Imam Muslim)

[Sumber: Bagaimana Mendapat Pahala Hidup 7000 Tahun oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, halaman 105]

Fadhilat Sedekah

1) Sedekah sebiji kurma digandakan pahala sebesar Gunung Uhud

"Sesungguhnya Allah Ta'ala menggandakan di kalangan kamu (pahala derma/sedekah) sebiji kurma atau sesuap makanan, sebagaimana digandakan di kalangan kamu ternakan anak kuda atau anak unta, sehingga derma itu menjadi sebesar Gunung Uhud!"

(Rujuk "Sahih Al-Jami" hadis 1815)

2) Tidak akan miskin orang yang suka menderma/sedekah

"Tidak akan berkurangan duit orang yang bersedekah"

(Hadis riwayat Imam Ahmad 1/193)

3) Digandakan pahala sehingga 700 kali ganda atau lebih

"Perumpamaan orang-orang yang mengeluarkan hartanya ke jalan Allah, adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai. Pada tiap-tiap tangkai: seratus biji. Allah melipatgandakan lagi (ganjaran) bagi sesiapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaannya) lagi Maha Mengetahui."

(Surah Al-Baqarah: ayat 261)

Pengiraan:

sedekah/derma 0.20 sen = ganjaran pahala rm140 atau lebih
sedekah/derma 0.50 sen = ganjaran pahala rm350 atau lebih
sedekah/derma rm1.00 = ganjaran pahala rm700 atau lebih


SUBHANALLAH!
4) Mendapat naungan daripada panas hari Mahsyar

"Tujuh golongan yang Allah akan beri naungan baginya di hari yang tiada naungan melainkan naungan Allah Ta'ala, (di antaranya) yang menderma dengan tangan kanannya sehingga tidak diketahui tangan kirinya."

(Hadis riwayat oleh Imam Bukhari dan Muslim)

[Sumber: Bagaimana Mendapat Pahala Hidup 7000 Tahun oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, halaman 192-199]

Fadhilat Istighfar

"Sesiapa yang rajin beristighfar, (nescaya) Allah SWT menjadikan baginya pada setiap kesempitan (akan ada) jalan keluar, dan pada setiap kedukaan (ada pintu) kelapangan, dan memberikannya rezeki dengan cara yang tidak disangka-sangka!"

(Hadis riwayat Imam Abu Daud, An-Nasai, Ibnu Majah dan Al-Hakim]

Berkata Saiyidina Ali RA:

"Sungguh hairan orang yang ditimpa kecelakaan, sedangkan baginya ada alat keselamatan! Lalu beliau ditanya: Apakah alat keselamatan itu? Maka Saiyidina Ali menjawab: (Iaitu) Istighfar!"

(Rujuk "Faidhul Qadir" 6/57)

Adakah menjadi satu tugas yang berat bagi anda jika dalam sehari anda cuma perlu menyebut "Astaghfirullah" sebanyak 50 kali sebagai permulaan?

Lebih baik lagi jika dapat dibaca sebanyak 100 kali, jika anda mengalami masalah yang besar, kerana menurut pengalaman sebahagian ulama', masalah yang berat tadi akan ada jalan keluar jika dapat dibaca sebanyak bilangan tadi.

Wallahu a'lam.

[Sumber: Amalan Bagi Menjauhkan Kesusahan Hidup oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, halaman 167 & 168]

Amalan di Bulan Ramadhan

Sabda Rasulullah SAW:

"Wahai orang ramai, telah tiba kepadamu satu bulan yang agung lagi diberkati, bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan! Satu bulan di mana Allah SWT telah menetapkan puasa di dalamnya sebagai satu kefardhuan, dan menghidupkan malamnya dengan ibadah sebagai amalan sunat. Seseorang yang mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan sifat yang baik, ia ibarat orang yang melaksanakan satu kefardhuan di bulan yang lain. Manakala seseorang yang menunaikan pula satu kefardhuan di dalamnya sepertilah orang yang menunaikan tujuh puluh kefardhuan di bulan yang lain."

Ganjaran Pahala:

1 amalan Fardhu = pahala 70 amalan Fardhu
1 amalan Sunat = pahala 1 amalan Fardhu


[Sumber: Penghayatan Ramadhan oleh Ustaz Wajdi Ghunaim, halaman 66]

Bacalah Al-Quran

Rasulullah SAW bersabda:

"Bacalah al-Quran! Sesungguhnya ia datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya."

Rasulullah SAW bersabda lagi:

"Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah, maka baginya satu kebajikan (pahala) dan satu kebajikan digandakan dengan sepuluh gandaan. Tidaklah aku katakan alif-lam-mim itu satu huruf, tetapi 'alif' satu huruf, 'lam' satu huruf dan 'mim' satu huruf."

Maksudnya, jika kamu hanya membaca BASMALAH di mana terkandung di dalamnya SEMBILAN BELAS HURUF, maka kamu akan mendapat setiap huruf 10 kebajikan. Jumlah keseluruhan adalah SERATUS SEMBILAN PULUH KEBAJIKAN!

Pengiraan:

1 Huruf al-Quran = 10 kebajikan
19 Huruf al-Quran = 10 x 19 = 190 kebajikan (pahala).


SUBHANALLAH!

[Sumber: Penghayatan Ramadhan oleh Ustaz Wajdi Ghunaim, halaman 51 & 52]

September 14, 2009

Syukur | Terima Kasih

""Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhan kamu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah lagi (nikmat) kepada kamu!!""

[Surah Ibrahim: ayat 7]

"Sesiapa yang tidak bersyukur (berterima kasih) kepada manusia, maka orang itu (sebenarnya) tidak bersyukur kepada Allah".

[Hadis riwayat oleh Imam Tarmizi]

Bermakna, jika anda tidak mensyukuri kepada orang yang pernah memberikan kebaikan dan nikmat kepada anda, walaupun pemberiannya sedikit, maka anda sebenarnya tidak bersyukur kepada Allah SWT!

Wallahu a'lam.

[Sumber: Apakah Amalan Bagi Menjauhkan Kesusahan Hidup oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, halaman 163]

September 09, 2009

Amalan Untuk Mempermudahkan Segala Urusan

Amalkan membaca ayat 8 daripada Surah Yaasin setiap kali selepas solat 5 waktu.

Bacalah dengan hati yang ikhlas. Insya-Allah segala urusan anda akan menjadi mudah.

Wallahu a'lam.

090909

Alhamdulillah hi robbil 'alamin.

Syukur ke hadrat Illahi kerana pada hari ini, 09/09/09 saya dan hubby masih dapat meraikan wedding anniversary kami buat yang ke sekian kalinya.

Dear Hubby,

Ep wedding anniversary. Terima kasih di atas segala sokongan, dorongan, bantuan, doa dan kasih sayang tanpa kompromi kepada saya dan juga anak-anak kita. Hanya Allah swt jua yang dapat membalasnya, insya-Allah, amiinnn.

"Ya Allah Ya Tuhan kami, terima kasih di atas segala rahmat, nikmat, rezeki, keberkatan dan juga limpah kurnia-Mu yang sentiasa Kau curahkan dengan penuh kasih sayang kepada kami sekeluarga selama ini. Kau peliharalah segala kebahagiaan kami dan Kau tetapkanlah hati & iman kami, dan Kau matikanlah kami dalam Islam, dalam keadaan husnul khotimah dan juga dalam golongan orang-orang yang Kau redhai, amin Ya Rabbal Alamin, amiinnn."

September 04, 2009

Halal











Anak-anak saya sudah terbiasa dengan logo HALAL Jakim.

Setiap kali membeli barang makanan di kedai, pasaraya, hypermarket dll mereka berdua akan sibuk membelek mencari logo HALAL Jakim pada pembalut, botol mahupun tin makanan/minuman.

Kalau kelibat logo tersebut tak kelihatan, maka kedua-duanya terutama 'Kakak' akan memberitahu bahawa makanan tersebut tak boleh dimakan.

"Mama, makanan ni tak boleh makan. Takde logo HALAL!"

Tapi, yang tak tahannya tu... sampai ke barang mainan dan pakaianpun mereka dok belek untuk mencari logo HALAL.

"Mama, mainan ni tak boleh beli. Takde logo HALAL!"

Kuang, kuang, kuang.

** Amacam Kerajaan Malaysia... ada ura-ura tak nak bubuh logo HALAL kat pakaian dan barang permainan kanak-kanak?

September 03, 2009

Motivasi?



Teringat satu insiden yang berlaku pada 31/08/09 yang lepas. Lokasinya di kedai buku BOOK GARDEN, Taman Seri Indah, Kepala Batas.

Ketika itu, hubby dan anak2 tengah menemani saya mencari buku di kedai tersebut.

Kami beranjak dari satu rak buku ke rak buku yang lain.

Ketika tiba di rak buku berlabel MOTIVASI, pandangan hubby terhenti menatap sesuatu...

"Hurmmm... buku POLIGAMI termasuk kategori MOTIVASI ke?"

"Nape?"

Hubby tersengih sambil menunjuk ke arah buku yang dimaksudkan.

"Uiikkkk biar betul. Salah sorting kot."

"Tu le pasal nye. Tak tahu lak selama ni yang buku POLIGAMI ni rupa-rupanyanya MOTIVASI!" :D

** Friendly reminder: Jangan nak koner-koner. Haippp!!! :P

August 27, 2009

Meraih Pahala Berganda



Mendoakan Keampunan (Istighfar) untuk Semua Orang Islam

"Sesiapa yang mendoakan keampunan bagi orang-orang mukmin dan mukminah, maka Allah swt akan memberikannya untuk setiap doa bagi satu mukmin dan mukminah satu hasanah (pahala)".

[Hadis riwayat Imam Tabrani]

Keterangan:

Perhatikan kalimat 'satu pahala' bagi setiap doa keampunan untuk mukmin dan mukminah, bagaimana pula jika kita mendoakan untuk seluruh umat Islam, mukmin dan mukminah, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia?

Bayangkan kalau masyarakat Islam hari ini sahaja telah melebihi satu bilion manusia, bermakna dengan mendoakan keampunan bagi seluruh masyarakat Islam, kita akan mendapat kelebihan lebih satu bilion pahala atau 1 bilion hasanah.

Maka, kalau mendoakan keampunan kepada orang2 Islam seluruh dunia sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, sudah tentu bilangannya mencecah berbilion manusia dan mendapat berbilion pahala, subhanallah!

Inilah pahala berlipat ganda hanya dengan mendoakan keampunan untuk setiap mukmin dan mukminah.

Marilah sama-sama kita membacakan doa istighfar ini untuk seluruh orang2 Islam, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.

"Ya Allah, ampunkanlah sekalian orang-orang mukmin dan mukminah, muslimin dan muslimah, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, amiinnn".

Wallahu a'lam.

[Rujukan: Bagaimana mendapat pahala hidup 7000 tahun oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, m/s 131]

August 26, 2009

Doa Mohon Diberi Kemudahan



"ALLAA HUMMA LAA SAHLA ILLA MAA JA-'ALTAHU SAHLAN WA ANTA TAJ 'A-LUL HAZNA IN SYI'-TA SAHLAA"

Maksudnya: Ya Allah, tidak ada yang mudah, kecuali sesuatu yang Engkau jadikan mudah, Engkaulah yang menjadikan yang susah itu mudah.


[Sumber: Risalah Doa oleh H. Dja'far Sabran]

August 24, 2009

Doa dan Ingatan



Teringat kembali kepulangan ekspress saya secara solo ke kampung halaman (baca: sandakan) pada bulan Jun 2008 yang lepas, 2 bulan sebelum pemergian ayah tersayang menemui Illahi.

Yaaa... kepulangan ekspress ini berikutan panggilan dari adik yang memaklumkan bahawa ayah dalam keadaan kritikal. Berita yang sungguh-sungguh membuatkan jantung saya berdebak-debuk tak keruan!

Pesan ibu masih saya ingat sewaktu hari terakhir berada di sana...

"Ingat-ingatlah kami di sini selalu walaupun berjauhan."

Saya diam. Airmata yang ingin menitik deras... saya tahankan.

Meredam hati nan sebak di depan ibu.

Dan inilah jawapan saya,

"Ibu, memang saya duduk berjauhan... jauh dari ibu dan ayah. Tapi tidak bermakna ibu ayah saya lupakan. Tidak sesekali! Tidak!"

"Ketahuilah... Ibu ayah adalah degup jantung saya yang sentiasa menyatu dengan diri. Doa dan ingatan saya tak pernah luput, semerbak harum 5 kali sehari setiap usai solat!"

"Ya Allah, kasihani dan rahmatilah kedua ibubapaku sebagaimana mereka mengasihi dan mendidik kami sewaktu kami kecil dahulu, amiinnn."

Gathering @ Bukit Merah





















Foto-foto ini diambil semasa aktiviti gathering dengan teman-teman rapat hubby (and their family as well) di Bukit Merah, Perak pada bulan lepas.

Enjoy viewing the piccas! :D

August 23, 2009

Kisah Buku & Saya



Mengimbas kembali kisah keakraban saya dengan buku, saya hanya mula benar-benar serius menguliti buku pada usia 7 tahun.

Ketika itu, saya amat menyukai buku cerita kanak-kanak terutamanya cerita rakyat, cerita dongeng, fairytales termasuklah siri sang kancil, cerita pak pandir, kisah si tanggang, cinderella, the sleeping beauty, rapunzel, goldilocks and the 3 bears, snow white, bawang putih & bawang merah, the little red riding hood, jack & the bean stalk, siri noddy dll.

Kemudian, saya beralih kepada kisah-kisah nabi, siri enid blyton, siri salmah, nancy drew, lima sekawan, the hardy boys, siri-siri penyiasatan, ensiklopedia dll.

Masih teringat pengalaman saya menguliti buku agama bertajuk ALAM KUBUR (ALAM BARZAKH) pada usia 12 tahun. Disebabkan gambar pada cover buku tu agak menyeramkan, maka buku tu saya balut dengan kertas pembungkus hadiah yang bercorak floral (bunga-bungaan) agar saya dapat meneruskan pembacaan tanpa rasa takut/seram pada malam harinya. Bila diingat-ingat, rasa kelakarpun ada.

Zaman sekolah menengah saya dibanjiri dengan buku-buku novel remaja termasuklah buku karya Khadijah Hashim seperti Badai Semalam, Laila Azwa Gadisku, Mira Edora dll. Juga buku yang saya kira tajuknya sangat simple tapi cukup meninggalkan kesan yang mendalam iaitu P.S. I Love You.

Kalau ditanya sejak bila saya mula menguliti buku-buku agama secara serius, maka jawabnya setelah saya menginjak ke alam pekerjaan.

Setelah bekerja, pilihan buku-buku saya berkembang seiring dengan keupayaan membeli dan juga peredaran masa. Dan setelah berumahtangga, pilihan pembacaan saya lagi bertambah luas dan berkembang.

Dari genre marriage, parenthood, women, islamic, career, internet, cooking, recipe, landscape, interior design, home inprovement, financial, health, motivation, self management, travel, politic, biography hinggalah ke genre photography dan photo editing semuanya saya uliti.

Yaaa… saya banyak membeli buku-buku memasak/resepi untuk dijadikan koleksi bacaan dan sebagai ‘santapan mata’ di kala ‘mode jemu’ melanda jiwa.

Hurrmmm… dan memang amat banyak (and i really meant it) sehingga tidak saya senaraikan kesemuanya ke dalam listing pembacaan saya di GOODREADS Malaysia ! :lol:

Saya juga membuat koleksi buku karya ulama’ seperti Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat. Buku-buku ini menjadi sumber rujukan saya, juga untuk tarbiyah diri, hati & rohani buat saya dan keluarga.

Anda pula bagaimana... ?

August 22, 2009

Petikan Hadis mengenai Puasa

Hadis-hadis riwayat dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim

Kelebihan Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu."

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Kelebihan berpuasa

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya."

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun."

Akhlak sewaktu berpuasa

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, janganlah bercakap tentang perkara yang keji dan kotor. Apabila dia dicaci maki atau diajak berkelahi oleh seseorang, hendaklah dia berkata: Sesungguhnya hari ini aku berpuasa, sesungguhnya hari ini aku berpuasa."

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan perbuatan tidak baik, Allah tidak inginkan tindakannya menahan diri dari makan dan minum (yakni Allah tidak menerima puasanya)."

Kelebihan bersahur

Diriwayatkan daripada Anas RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Hendaklah kamu bersahur kerana di dalam bersahur itu ada keberkatannya."

Kelebihan menyegerakan berbuka

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad RA katanya: Rasulullah SAW telah bersabda: "Seseorang itu sentiasa berada di dalam kebaikan selagi mereka selalu menyegerakan berbuka puasa."

Kelebihan Solat Tarawih dalam bulan Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah SAW mengenai Ramadan: "Sesiapa yang mendirikan solat (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Kelebihan Lailatulqadar dan galakan untuk mencarinya

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakir di bulan Ramadan."

Ganjaran untuk amalan yang dilakukan pada malam Lailatulqadar

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang mendirikan solat pada malam Lailatulqadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadan

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW biasanya beriktikaf pada sepuluh hari yang terakhir dalam bulan Ramadan.

Menambahkan amal ibadah pada sepuluh hari terakhir Ramadan

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW bermujahadah pada sepuluh hari yang terakhir bulan Ramadan tidak seperti bulan-bulan lain.

Makan dan minum kerana terlupa tidak membatalkan puasa

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang terlupa sedangkan dia berpuasa, lalu dia makan atau minum, hendaklah dia terus menyempurnakan puasanya kerana dia telah diberi makan dan minum oleh Allah."

Tidak Batal Puasa Orang Yang Bangkit Dari Tidur Di Waktu Pagi Dalam Keadaan Berjunub

Diriwayatkan daripada Aisyah dan Ummu Salamah RA, kedua-duanya berkata: Nabi SAW bangkit dari tidur dalam keadaan berjunub bukan dari mimpi kemudian meneruskan puasa.

Janganlah berpuasa sehari dua sebelum Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW telah bersabda: "Janganlah kamu berpuasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan Ramadan melainkan orang yang biasa berpuasa dengan puasa yang tertentu maka bolehlah dia berpuasa."

H1N1

Untuk view senarai klinik yang ambil bahagian dalam cegah & rawat H1N1 (i.e kalau ada simptom, boleh ambil anti-viral kat sini) :-

http://h1n1.net.my/view-search

*ps* Credit to Ana --> thanks ;)

August 21, 2009

Jadual Harian Seorang Muslim di Bulan Ramadhan

4.00 pagi : Bangun

Berdoa kepada Allah : "Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan aku setelah Dia mematikan aku dan kepada-Nya lah aku akan dikembalikan".

Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri. Mengambil wudhuk dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi : Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati)

Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas.

Selepas solat, angkatlah tangan memohon ampun kepada Allah SWT. Menangislah kerana menyesali dosa-dosa yang telah kita lakukan.

Solat Sunat Tahajjud
Niatnya : Sahaja aku solat sunat tahajjud 2 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati).

Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas.

Selepas solat, angkatlah tangan berdoa kepada Allah.

Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku solat sunat hajat 2 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati).

Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali. Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali.

Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku solat sunat witir 2 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati).

Selepas salam, bangun lagi dan solat witir 1 rakaat.

Niatnya : Sahaja aku solat sunat witir 1 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati).

Perbanyakkan berdoa kepada Allah dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta,merintih-rintih agar Allah ampunkan dosa-dosa kita, taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.


5.00 pagi : Makan Sahur

Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.


5.30 pagi : Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat.

Solat sunat Subuh dan solat Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sejadah atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi : Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada Allah agar semua aktiviti kita diberkati-Nya.


Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya di mulut atau di hati.

Perbanyakkan istighfar dan meminta ampun kepada Allah SWT.

Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa Allah SWT sentiasa memerhati kerja-kerja yang kita lakukan dan yakinlah Dia akan membalas segala kebaikan yang kita buat.

10.00 pagi : Solat Sunat Dhuha

Ia adalah sumber rezeki yg berkat kalau istiqomah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala (baca dalam hati).

Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.

Contoh dosa-dosa : Mengumpat, mengutuk, menyindir atau menyakitkan hati orang lain, bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja.

12.45 tgh : Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersolat dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Rawatib.

Bersujud syukur setelah selesai solat sunat dan wirid sebagai tanda berterima kasih kepada Allah yg memberi kita nikmat besar agar dapat menyembah-Nya.

4.15 ptg : Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.

Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada Allah yang memberi kita nikmat besar agar dapat menyembah-Nya.

5.30 ptg : Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur

Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri masing-masing!!!

6.30 ptg : Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.

Kerana waktu ini adalah masa yang mustajab untuk berdoa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga".

Merintihlah kepada Allah SWT dan memohon agar amalan kita diterima.

Apabila masuk watu Maghrib, bacalah doa dan berbuka: "Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezeki Engkaulah aku berbuka".

Berbuka puasa dengan makanan manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah. Setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm : Solat Isyak berjemaah dan diteruskan dengan solat Tarawih.

Cuba pertahankan solat tarawih dalam apa keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar.

Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk. Seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca manakala yang lain menyemaknya.

Cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang Ramadhan.

Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali dalam bulan Ramadhan)

11.00 mlm : Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.

Berniatlah untuk puasa esok hari dengan berniat : Sahaja aku berpuasa hari esok untuk menunaikan puasa Ramadhan yg wajib ke atasku, pada tahun ini kerana Allah Taala. (Jangan Lupa)!!!

Tidur awal agar dapat bangun untuk beribadah. Bacalah doa sebelum tidur : "Dengan namaMu Ya Allah! aku hidup dan aku mati".

Ingatlah tidur adalah mati yg sementara. Kemungkinan kita dipanggil Allah SWT ketika sedang tidur.

Wallahu a'lam.
Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x