August 24, 2009

Doa dan Ingatan



Teringat kembali kepulangan ekspress saya secara solo ke kampung halaman (baca: sandakan) pada bulan Jun 2008 yang lepas, 2 bulan sebelum pemergian ayah tersayang menemui Illahi.

Yaaa... kepulangan ekspress ini berikutan panggilan dari adik yang memaklumkan bahawa ayah dalam keadaan kritikal. Berita yang sungguh-sungguh membuatkan jantung saya berdebak-debuk tak keruan!

Pesan ibu masih saya ingat sewaktu hari terakhir berada di sana...

"Ingat-ingatlah kami di sini selalu walaupun berjauhan."

Saya diam. Airmata yang ingin menitik deras... saya tahankan.

Meredam hati nan sebak di depan ibu.

Dan inilah jawapan saya,

"Ibu, memang saya duduk berjauhan... jauh dari ibu dan ayah. Tapi tidak bermakna ibu ayah saya lupakan. Tidak sesekali! Tidak!"

"Ketahuilah... Ibu ayah adalah degup jantung saya yang sentiasa menyatu dengan diri. Doa dan ingatan saya tak pernah luput, semerbak harum 5 kali sehari setiap usai solat!"

"Ya Allah, kasihani dan rahmatilah kedua ibubapaku sebagaimana mereka mengasihi dan mendidik kami sewaktu kami kecil dahulu, amiinnn."

No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x