April 23, 2010

Orang Ikhlas Tertindas?

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.

“Mengapa?” balas saya.

“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”

Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.

“Oh ramai encik…”

“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.

“Kakak, boleh saya bertanya?”

“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.

“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”

Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “Antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”

Dengan cepat kakak itu menjawab, “Hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.

“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.

“Maksud encik?”

“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”

“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”

“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”

“Maksud kakak?”

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”

“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.

“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.

“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?”

Kakak itu tersenyum dan berkata, “Tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”

“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?"

“Pasti ada! Insya-Allah.”

“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“Subhanallah!”

“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”

“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”

“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”

“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.”

“Maksud encik?”

“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”

“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”

Giliran saya pula tersenyum.

“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, "What you give you get back…". Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!”, terang saya panjang lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”

“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “CEO”, kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”.

“Maksud encik?”

“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”

“Kenapa?”

“Kita akan sakit jiwa!”

“Kenapa?”

“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.

“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “, kata kakak itu perlahan.

“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”

“Ah, kita terlalu ego…”

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

Sumber: http://genta-rasa.com/

April 22, 2010

DIA

Selama itu
Demi dirinya
Aku bersusah payah
Aku berkorban
Sanggup dihina dan dicerca
Berbaju lusuh kumal
Sanggup berlapar dahaga
Sanggup menderita
Bertahun-tahun lamanya

Hanya kerana satu
Demi impian tulus itu
Melihat dia menjejak menara gading
Agar menjadi manusia berguna

Namun
Setelah dia di puncak jaya
Bertemu awek yang digila
Dia membelakangi diriku
Semudah itu

Ya, semudah itu
Dia membelakangi diriku
Melupakanku
Aku ini hanyalah insan picisan
Dalam hidupnya

Ya, syurga
Sungguh-sungguh syurga
Aku terpana
Atas balasan darinya
Manusia yang lupa diri
Yang lupa asal-usulnya...

Mozek-Mozek Kehidupan

Subuh tadi seusai solat, doa dan rintihan kupanjatkan kepadaNya bersulam airmata...

Emosi halus ini cukup terhiris semenjak akhir-akhir ini. Lalu mengundang awan lara di hati, lantas bertakung di pelupuk mata dan akhirnya mengalir membasahi pipi. Tiada kedengaran esakan tangis. Semuanya berlagu sepi. Sepi, sesepi, sepinya. Dalam not-not monotone yang tak mungkin bisa dirungkaikan semula!

Ya Allah, bantulah hambaMu ini agar tetap tabah dan sabar dalam menempuhi segala dugaan dariMu (yang telah sekian lama Kau tuliskan di Lauh Mahfuz sebagai takdir bagiku), amiinnn.

April 21, 2010

Tahanah

Ada segelintir manusia yang tidak berhati perut dan tidak berperikemanusiaan. Tidak senang melihat orang lain hidup senang. Suka sangat buat tahanah pada orang lain. Suka sangat menyusahkan orang lain. Walhal, orang itu tak pernahpun buat kacau kat dia!

Ya, orang sering menasihatkan agar aku banyakkan bersabar.

Dan aku bersabar. Dan aku bersabar lagi.

Aku bersabar, lalu menderita dan membaham hatiku!

Things To Ponder

THE LAW OF THE GARBAGE TRUCK BY DAVID J. POLLAY

Credit to : http://positivepsychologynews.com/news/david-j-pollay/20071002426

How often do you let other people’s nonsense change your mood? Do you let a bad driver, rude waiter, curt boss, or an insensitive employee ruin your day? Unless you’re the Terminator, you’re probably set back on your heels. However, the mark of your success is how quickly you can refocus on what’s important in your life. Sixteen years ago I learned this lesson. And I learned it in the back of a New York City taxi cab. Here’s what happened.

I hopped in a taxi, and we took off for Grand Central Station. We were driving in the right lane when all of a sudden, a black car jumped out of a parking space right in front of us. My taxi driver slammed on his brakes, the car skidded, the tires squealed, and at the very last moment our car stopped just one inch from the other car’s back-end.

I couldn’t believe it. But then I couldn’t believe what happened next. The driver of the other car, the guy who almost caused a big accident, whipped his head around and he started yelling bad words at us. How do I know? Ask any New Yorker, some words in New York come with a special face. And for emphasis, he threw in a one finger salute, as if his words were not enough.

But then here’s what really blew me away. My taxi driver just smiled and waved at the guy. And I mean, he was friendly. So, I said, “Why did you just do that!? This guy could have killed us!” And this is when my taxi driver told me what I now call, “The Law of the Garbage Truck™.” He said:

Many people are like garbage trucks. They run around full of garbage, full of frustration, full of anger, and full of disappointment. As their garbage piles up, they look for a place to dump it. And if you let them, they’ll dump it on you.

So when someone wants to dump on you, don’t take it personally. Just smile, wave, wish them well, and move on. Believe me. You’ll be happier.

So I started thinking, how often do I let Garbage Trucks run right over me? And how often do I take their garbage and spread it to other people at work, at home, or on the street? It was then that I said, “I don’t want their garbage and I’m not going to spread it anymore.”

I began to see Garbage Trucks. Like in the movie “The Sixth Sense,” the little boy said, “I see Dead People.” Well now “I see Garbage Trucks.” I see the load they’re carrying. I see them coming to dump it. And like my taxi driver, I don’t take it personally; I just smile, wave, wish them well, and I move on.

One of my favorite football players of all time is Walter Payton. Every day on the football field, after being tackled, he would jump up as quickly as he hit the ground. He never dwelled on a hit. Payton was ready to make the next play his best. Over the years the best players from around the world in every sport have played this way: Tiger Woods, Nadia Comaneci, Muhammad Ali, Bjorn Borg, Chris Evert, Michael Jordan, and Pele are just some of those players. And the most inspiring leaders have lived this way: Nelson Mandela, Mother Theresa, Gandhi, and Martin Luther King.

See, Roy Baumeister, a psychology researcher from Florida State University, found in his extensive research that you remember bad things more often than good things in your life. You store the bad memories more easily, and you recall them more frequently.

So the odds are against you when a Garbage Truck comes your way. But when you follow The Law of the Garbage Truck™, you take back control of your life. You make room for the good by letting go of the bad.

The best leaders know that they have to be ready for their next meeting. The best sales people know that they have to be ready for their next client. And the best parents know that they have to be ready to welcome their children home from school with hugs and kisses, no matter how many garbage trucks they might have faced that day. All of us know that we have to be fully present, and at our best for the people we care about.

The bottom line is that successful people do not let Garbage Trucks take over their lives.

What about you? What would happen in your life, starting today, if you let more garbage trucks pass you by?

Here’s my bet: You’ll be happier.

You have a choice. Make it today.

Have a Garbage Free Day!™

April 19, 2010

Usah Keliru

Bukan salahku
Andai diksimu tak bisa diluah
Andai kalimahmu tak mampu dikunyah

Kerana keliru itu telah menjeratmu
Kerana resah itu telah menghukummu

Lihatlah dengan mata hati
Rasalah dengan iman yang lazat
Jangan biarkan nafsu membelenggumu

Nescaya di sana
Nun jauh di sana
Bisa kau lihat jalur cahaya
Menerangi jalan-jalan surammu
Hingga kau tiba ke penghujungnya!

April 15, 2010

Hati Yang Terluka


Kan kucari jalan yang sunyi
Untuk menghindar diri darimu
Kuberjanji di dalam hati
Takkan lagi ku menjumpaimu

Di tengahnya kabut bermandi embun pagi
Dingin membuat hatiku membeku

Kau yang telah membuat luka di hatiku
Kau yang telah membuat janji-janji palsu
Kau yang selama ini aku sayangi
Kau merubah cintaku jadi benci

Di tengahnya kabut bermandi embun pagi
Dingin membuat hatiku membeku
Kau yang telah membuat luka di hatiku
Kau yang telah membuat janji-janji palsu
Kau yang selama ini aku sayangi
Kau merubah cintaku jadi benci


p/s** saja layan lirik jiwang untuk memujuk hati yg lara!

April 14, 2010

GR-MY

Beberapa teman di GR-MY masih dilanda 'Demam Kejutan'. Nasib baik saya dah kebah! ;)

Dan tetiba saya teringat kat buku ni --> "Bila Allah Menduga Kita" by Syed Alwi Al-Atas.

What a coincidence, subhanallah.


April 12, 2010

Remembering Me

Jangan ditanya siapa empunya potret ini...

Potret ini telah saya cilok dari FB ipar saya pagi tadi. Ayah mereka seorang photographer. Sebab tu, potret ini terlihat sebegitu indah.

Sungguh saya merindui mereka. Anak-anak buah saya nun jauh di Sabah.

Sedar tak sedar, rupanya dah besar panjang mereka ek.

How times flies away!

April 05, 2010

Kisas

"Jangan menganiaya atau menzalimi anak menantu. Kelak akan kisas pada anak sendiri!"

Takutlah pada balasan Allah Swt.

April 02, 2010

The Choice


Nikon or Canon?

Tengah berkira-kira di antara kedua-duanya. Canon 550D dengan kit lens 18-135mm IS atau Nikon D90 dengan kit lens 18-105mm VR.

A 50mm f1.8 as an additional lense perhaps, or maybe a 85mm f1.8? Got it?!

Juz kidding! :D

Sakit & Mati

"Sesiapa mati dalam keadaan sakit, maka matinya adalah mati syahid. Dia dihindarkan seksa kubur dan dicurahkan rezeki dari syurga pada awal dan penghujung hari."

(HR Ibnu Majah dan Ahmad)

Hadis itu menunjukkan orang sakit mendapat tempat mulia di sisi Allah Swt. Mereka juga diberi ganjaran atas kesabarannya menempuh ujian.


(Sumber: 356 Tip Sihat Gaya Rasulullah oleh Dr. Mohammad Ali Toha)
Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x