June 10, 2005

Cara Memilih Sahabat

Tidak semua orang boleh dijadikan sahabat. Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; "Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab itu, baiklah seseorang dari kamu semua meneliti orang yang akan dikasihinya". (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)

Pesanan Al-Qamah kepada anaknya, "Anakku, jika kamu berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka pilihlah yang mempunyai sifat ini; iaitu jika engkau melayaninya, ia suka melindungimu; jika engkau menjadi sahabatnya, dia akan menjadi hiasan bagi dirimu; dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, dia akan mencukupkan keperluanmu".

Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, lalu dia memberi dengan rasa terharu; jika dia melihat kebaikan yang timbul dari dirimu, dia suka menghitung-hitungnya dan dianggapnya sangat berguna; sementara jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu, lalu dia menutupnya.

Pilihlah sahabat yang jika engkau minta sesuatu daripadanya, dia pasti memberi; jika engkau diam, dia mula menyapa dahulu; dan jika ada kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia pasti membantu, meringankan serta menghiburkan.

Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata-kata, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayai sahaja; jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka menemanimu mengusahakannya; sementara jika engkau berselisih dengannya, dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x