July 27, 2005

Suruhan dan Gesaan

Dalam mendidik anak, kita tidak perlu menyuruh mereka dengan banyak kali untuk melakukan sebarang tugasan. Jika kita memberi tugasan kepada anak-anak, beritahu atau sampaikan sekali sahaja. Selepas itu perlulah ada tindakan susulan.

Sebagai contoh: Jika ingin anak kita solat, perintahkan mereka untuk solat sekali sahaja. Selepas itu, ibu bapa perlu perhatikan dan tunggu sehingga mereka membentangkan sejadah dan terus solat.

Ingat, perintahkan mereka sekali sahaja, tapi tunggu sehingga mereka melaksanakan tugas itu. Anak-anak akan mendengar dan mengikut arahan ibu bapa seandainya kita menasihati mereka dengan penuh hikmah dan kasih sayang.

Seandainya kita mengamalkan cara atau kaedah ini, maka akan lahirlah anak-anak yang berdisiplin dan mendengar kata.

Tetapi jika ada anak-anak yang masih degil dengan sekali suruhan, maka hendaklah digesa sekali lagi dengan penuh kasih sayang. Jangan menaikkan suara tanpa sebab.

Pastikan suruhan dan gesaan kita itu didengar dengan jelas oleh anak-anak. Jangan sekali-kali merungut atau membebel sedangkan butir-butirnya tidak didengar dengan jelas oleh anak-anak.

Kaedah 'Remote Control'

Ada ibu bapa yang mengarahkan anak supaya belajar dari luar bilik sambil menonton TV atau membaca surat khabar. Sedangkan anak belajar di dalam bilik yang berkunci.

Si ibu atau bapa akan menjerit, "Usop, belajar!!"

Maka Usop pun menjawab, "Baik ayah" atau "Baik ibu."

Usop tahu dan faham bahawa ayahnya atau ibunya yang sedang menonton tv atau membaca surat khabar tidak akan menjenguk ke biliknya. Lagipun, biliknya berkunci dari dalam. Kalau ayahnya datang sekalipun, beliau akan mengetuk pintu terlebih dahulu. Jadi, sempatlah Usop berpura-pura belajar.

Kalau anak belajar di tingkat atas sementara ibu bapa menonton tv di tingkat bawah, bunyi tapak kaki ayah dan ibu yang menapak tangga ke tingkat atas pun sudah mencukupi masa si anak untuk kembali berpura-pura belajar.

Mendidik dengan cara ini dinamakan kaedah 'Remote Control' iaitu mendidik anak dari jarak jauh sahaja. Ternyata didikan cara ini tidak berkesan.Malah ianya menggalakkan anak-anak nanti pandai untuk belajar bercakap bohong atau menipu.

Apa Tindakan Sepatutnya?
  • Anak-anak yang belajar di dalam bilik, jangan dibenarkan menutup pintu. Lebih-lebih lagi tidak boleh mengunci pintu dari dalam.
  • Bapa dan ibu harus melapangkan sedikit masa untuk melihat apa yang sedang dilakukan oleh anak-anak.
  • Luangkan masa untuk membantu anak-anak menyelesaikan kerja sekolah mereka.
  • Selalu buat 'spot-check'.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment