November 28, 2005

Kongsilah Ilmu

Kongsilah ilmu yang baik dengan orang lain. Sememangnya orang yang berilmu akan dihormati dan diperlukan dalam masyarakat. Dengan ilmu, masyarakat dapat dibangunkan dan sebuah negara dapat ditegakkan. Tamadun yang hebat bermula dengan orang yang berilmu.

Disebabkan itu, Islam sangat menghargai ilmu dan golongan ilmuwan seperti firman Allah SWT lewat Surah Al-Mujadalah: 58 yang bermaksud;

"...nescaya Allah akan meninggikan orang yang beriman antaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat..."

Disebabkan tingginya kedudukan ilmu, maka Islam mewajibkan umatnya untuk belajar.

Berjihad dalam ilmu bermaksud bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna supaya dapat memberikan gambaran yang betul mengenai sesuatu perkara, tanpa iri hati atau tamak.

Rasulullah SAW juga pernah berpesan supaya umatnya tidak lokek menyebarkan ilmu. Pesan Baginda;

"Si kedekut ilmu yang jika ditanya mengenai sesuatu (ilmu), dia menyembunyikannya, maka pada hari Kiamat nanti akan diikat mulutnya seperti kekangan di mulut kuda dengan kekangan daripada api neraka".

Justeru kongsilah ilmu yang berguna; kerana semakin ramai orang yang berilmu, maka makin kuatlah sebuah masyarakat. Masyarakat yang kuat akan membentuk negara yang gagah. Dan negara yang gagah akan menjadi sebuah tamadun yang boleh dibanggakan generasi demi generasi.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment