December 09, 2005

Doa Mohon Perlindungan 1

[1] Mohon Perlindungan Dari Segala Kejahatan

"Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan / bahaya yang telah diciptakan." [HR Muslim dan At-Tarmizi]


[2] Mohon Perlindungan Dari Sebarang Ancaman

"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon ampun dan sihat yang sempurna kepadaMu, dalam agamaku, duniaku, keluargaku dan harta kekayaanku. Ya Allah, lindungilah semua kecelakaanku dan sentosakanlah ketakutanku. Ya Allah, peliharalah aku dari depanku, dari belakangku, dari kananku, dari kiri dan dari atasku. Dan aku berlindung dengan keagunganMu, untuk diancam dari bawahku." [HR Al-Bazzar]


[3] Tiada Sesuatu Memberi Mudarat

"Dengan nama Allah, tiada sesuatupun yang boleh memberi mudarat kepadaku di bumi dan juga di langit dengan berkat namaNya (Allah), dan Allah maha Mendengar lagi maha Mengetahui."

Menurut hadis Rasulullah SAW, sesiapa yang mengamalkan membaca doa ini 3 kali setiap pagi dan petang, maka dia terhindar dari bahaya segala sesuatu.

[Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dari Usman Ibni Affan RA]


[4] Mohon Dijauhi Bala Bencana

"Ya Allah wahai Tuhan kami, kami berlindung denganMu daripada segala bala bencana, daripada mendapat kecelakaan yang berpanjangan dan kesudahan yang buruk. Kami juga mohon perlindunganMu daripada kegembiraan orang-orang yang membenci kami di atas kekecewaan kami; dan kami mohon perlindunganMu daripada menghidap sebarang penyakit dan harapan yang menghampakan."


[5] Doa Tolak Bala

"Wahai Tuhan yang Menolakkan Bala Bencana! Ya Allah, wahai Tuhan yang Menolakkan bala bencana; Ya Rahman, tolakkanlah daripada kami sekalian bala dunia dan akhirat. Dan juga bencana dunia dan bala bencana akhirat. Dan juga bencana yang datangnya dari musuh-musuh, dari manusia dan jin, dari syaitan dan iblis. Dan apa-apa yang turun dari langit dan keluar dari bumi. Dengan rahmat engkau, wahai yang maha Pemurah lagi maha Penyayang."


[6] Mohon Perlindungan Dari Penipuan

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan dengan Engkau daripada kawan yang menipu, matanya melihatku dan hatinya menjagaku; sekiranya dia melihat kebaikan, dia menyembunyikannya; sekiranya dia melihat keburukan, dia menyebarkannya."


Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment