December 23, 2005

Ujian Tingkat Kematangan

Tiada manusia yang tidak diuji dengan tekanan. Sama ada di rumah, pejabat atau keluarga; tekanan tetap ada. Malah tekanan dianggap sebagai lumrah dalam perjuangan dan hidup manusia.

"Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah SWT akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut". [Riwayat Al-Hakim]

Ingatlah bahawa ujian selalu seiring dengan perjuangan. Oleh itu, ia tetap memerlukan bekalan iman, sabar dan istiqomah. Ujian dijadikan Allah untuk mengukur tahap keimanan seseorang itu kepada Allah SWT dan seluruh ajaran-Nya adalah benar dan diikuti oleh perlakuan dan tindakan atau hanya terhenti setakat di mulut sahaja.

Umat Islam akan diuji dengan 5 perkara iaitu :

1. Saudara seagama yang sentiasa dengki terhadapnya;

2. Orang munafik yang sentiasa membencinya;

3. Orang kafir yang sentiasa memeranginya;

4. Syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkannya;

5. Bisikan hawa nafsu yang sentiasa menggoncang keimanannya.

Semuanya ini menuntut kesabaran dan di dalamnya terdapat ganjaran pahala yang besar daripada Allah SWT.

Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan merupakan perbuatan yang amat dilarang oleh agama; kerana mengeluh akan melemahkan semangat dan menerbitkan kecewa serta putus asa; sedangkan Allah SWT berfirman yang bermaksud;

"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan". [Al-Insyirah: 6]

Yang penting, sering sematkan dalam hati; tanpa masalah atau ujian, tidak akan lahir kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.

[Copyright Controlled]


Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment