June 13, 2006

Pedoman Berorganisasi

Manusia hidup di dunia secara berorganisasi. Organisasi dianggap sebagai wadah untuk kesempurnaan dakwah.

Organisasi bukannya matlamat kehidupan kerana manusia tidak kekal dan organisasi akan ditinggalkan apabila manusia kembali kepada Pencipta.

Tradisi berorganisasi dalam Islam mengambil pertimbangan muafakat supaya organisasi terbina secara tersusun dan terancang.

Ini selaras dengan firman Allah SWT dalam Surah Saf: 4 yang bermaksud :

"Sesungguhnya Allah sangat menyukai orang yang bekerja (berjuang) di jalan-Nya dalam barisan yang tertib bagaikan bangunan yang tersusun rapi."

Peringatan Allah ini dianggap sebagai pedoman dalam berorganisasi. Pertimbangan akal, tenaga dan perancangan yang menjadi gerak kerja dalam organisasi perlu dipandu dengan Al-Quran.

Dengan demikian organisasi bukan sahaja membawa kebaikan kepada ahli dan organisasi, malah matlamatnya menyumbang ke arah kekuatan bangsa dan ummah.

Pengurusan dalam sesebuah organisasi pula harus dilihat sebagai amanah.

Pertama, amanah dari segi perhubungan manusia dengan Allah dan seterusnya membawa kepada hubungan manusia sesama manusia.

Jika hubungan manusia dengan Allah mantap, maka hubungan sesama manusia juga akan mantap. Sebaliknya, jika hubungan manusia dengan Allah longgar, struktur dan susunan organisasi juga akan longgar.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x