July 10, 2006

Fahami Fikiran Anak apabila Mendidik

Mendidik anak perlu bersandarkan pengetahuan. Meniru cara didikan dari keluarga yang anda anggap cemerlang semata-mata tanpa menyesuaikannya dengan keperluan keluarga anda serta kemampuan diri hanya akan menyebabkan anda dianggap sebagai ibu bapa yang tidak berpendirian.

Didikan awal kanak-kanak amatlah penting kerana ia membawa kepada corak keperibadiannya pada masa depan. Mustahaknya aspek itu sehinggakan Islam amat menitikberatkan didikan anak-anak dan menggalakkan agar ibu bapa melalui kehidupan yang sempurna.

Malah Imam Al-Ghazali pernah menyatakan: "Hendaknya anak kecil diberi kesempatan bermain. Melarangnya bermain dan menyibukkannya dengan belajar terus akan mematikan hatinya, mengurangi kecerdasannya dan membuatnya jemu terhadap hidup. Sehingga dia akan sering mencari alasan untuk membebaskan diri daripada keadaan sesak itu."

Dalam hal ini, biarlah anak kecil bebas melakukan apa yang mereka suka asalkan tidak memudaratkan diri dan orang lain serta berfaedah untuk dirinya. Namun kegiatan itu perlu dipantau agar tidak melanggar syariat Islam.

Malangnya, segelintir ibu bapa hari ini masih kurang memahami aspek didikan menyebabkan anak menjadi keliru mengenai kewujudan dirinya dalam keluarga.

Pakar Psikiatrik Kanak-kanak dan Remaja, Hospital Selayang, Dr Fauzi Ismail berkata; beberapa ciri keibubapaan yang dikenalpasti diamalkan hari ini ialah: 1. Mengarah, 2. Menyekat, 3. Membenarkan dan 4. Mendidik.

Jelasnya, ibu bapa yang gemar mengarah selalunya berpunca dari ibu bapa yang tidak bersedia menimang anak menyebabkan kehadiran mereka dianggap tidak penting.


Sementara itu, ibu bapa yang gemar menyekat atau cenderung mengongkong apa yang dilakukan anak sehingga menyebabkan segala tindakan yang dilakukan oleh anak semuanya tidak betul. Malah mereka mudah menghukum.

Ibu bapa yang gemar membenarkan pula turut menimbulkan kemudaratan kerana sikap membenarkan atau membiarkan sahaja segala tindak-tanduk anak tanpa memikirkan dan mempedulikan akan kesan positif dan negatif tindak-tanduk anak tersebut.


Keibubapaan yang terbaik ialah membimbing dan memberikan tunjuk ajar serta menghukum apabila silap, tetapi memberikan kebebasan apabila perlu.
Didikan dianggap aspek paling penting kerana ia adalah acuan awal untuk membentuk keperibadian mereka apabila mereka dewasa kelak.

Kita biasa mendengar orang selalu berkata, "Alaaa... budak-budak, biasalah kena marah. Kalau tak, mereka tak tau (tak belajar)."

Sebenarnya, kanak-kanak boleh dimarahi tetapi marah itu perlu diiringi dengan kemahiran. Jangan sampai anak menyangka ibu bapa marah kerana membencinya dan bukan kerana ingin memperbetulkan kesilapannya.

Ada segelintir anak yang secara luarannya nampak selamba dan tidak kisah apabila dimarahi. Tetapi jangan terkejut, kerana ada di antara mereka yang menyimpan dendam dan membuat tanggapan bahawa ibu bapa membencinya. Sehingga menyebabkan apabila mereka dewasa kelak, mereka enggan berjumpa dengan ibu bapanya sendiri.

Didikan yang kurang sempurna boleh memberikan kesan kepada anak menyebabkan anak kurang keyakinan diri. Mereka sering ketinggalan di dalam kelas dan mempunyai masalah disiplin.

Sebaliknya, didikan yang sempurna mampu merapatkan hubungan kekeluargaan, melahirkan anak yang ceria dan cemerlang serta yakin terhadap kemampuan diri sendiri kerana ibu bapa sering memberikan sokongan moral.

Ibu bapa sering tersalah anggap dengan mengatakan bahawa anak tidak memahami apa yang mereka lalui. Sehingga menyebabkan mereka cenderung menipu.


Sebagai contoh andai seorang ibu menitiskan airmata kerana dikasari oleh suaminya, dia boleh katakan pada si anak, "Mak menangis sebab dimarahi oleh ayahmu."

Kenyataan itu sudah cukup walaupun tidak menerangkan sebab dia dimarahi. Tetapi yang paling penting, jangan menipu. Jangan menitipkan elemen menipu dalam keluarga kerana kesannya amatlah buruk.

Selain aspek didikan, apa yang ditonton oleh anak-anak seperti tv dan komputer turut mempengaruhi sikap mereka. Media hiburan ini sebenarnya dapat dikawal oleh ibu bapa. Asalkan sahaja mereka sentiasa mengambil berat tentang apa yang ditonton oleh anak-anak. Ini termasuklah memantau jenis cerita/bahan yang ditonton dan jangka masa yang diberikan kepada anak untuk menonton.

Program bercorak hiburan dan keseronokan semata-mata tanpa menyisipkan elemen ilmu hanya membuang masa. Program seperti realiti TV yang semakin digilai kini, juga harus diperhalusi. Kerana tidak semua program yang dilihat itu mendatangkan manfaat.


Namun dalam mendidik anak-anak, ibu bapa seharusnya menjadi 'role model' dan bukannya menjadi 'ketam yang mengajar anaknya berjalan dengan betul'.

Sekiranya anak dilarang menonton tv terlalu lama, ibu bapa juga seharusnya menghadkan masa menonton. Jangan menjadi mangsa TV.

Ibu bapa perlu sedar sekiranya mereka ingin membentuk anak menjadi sempurna, ia perlu dimulai dengan diri sendiri. Berkasih sayanglah sesama sendiri kerana kasih sayang itu mampu diluahkan dan diterapkan dalam diri anak-anak.

Fakta Mendidik anak

Kurangkan hukuman fizikal kerana ia hanya menyakitkan tetapi kurang memberikan kesan dalam mendidik. Sekiranya anak melakukan kesalahan yang perlu diberikan denda, jelaskan apa kesalahan yang telah mereka lakukan dan kenapa denda itu perlu dilakukan.

Contohnya: "Kita mempunyai undang-undang dalam keluarga yang tidak membenarkan pulang lewat dari jam 7.00 malam, dan ia perlu dipatuhi" dan anak akan menerima kesalahan itu kerana dia tahu dia telah melanggar peraturan dengan pulang lewat pada jam 10.00 malam.

Hukuman boleh dikenakan kepada anak sebagai pengajaran tetapi beberapa perkara perlu diambil kira iaitu jangan marah ketika anda berada dalam keadaan marah; mengherdiknya di hadapan orang ramai atau kawan-kawannya; jangan memarahi dia kerana dirinya tetapi sebaliknya atas kesalahan yang telah dilakukannya.

Ibu bapa jangan terlalu berharap mendapat anak yang sempurna dari segala segi kerana ia adalah biasa andai anak melakukan kesilapan apatah lagi manusia sememangnya tidak sempurna. Ia amat bergantung kepada sejauh mana kemampuan ibu bapa itu sendiri.

Matlamat disiplin ialah untuk mengawal dan membentuk keperibadian anak dengan sempurna. Ada ibu bapa yang gembira jika mampu mengawal anak seperti 'remote control'.


Tetapi pernahkah anda terfikir bahawa anak itu mungkin mengikut hanya kerana rasa takut dan bukannya kerana rasa hormat kepada anda sebagai ibu bapa!

Adakah itu yang anda mahukan???

[Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof, Berita Harian 8/9/05]

No comments:

Post a Comment