August 27, 2009

Meraih Pahala Berganda



Mendoakan Keampunan (Istighfar) untuk Semua Orang Islam

"Sesiapa yang mendoakan keampunan bagi orang-orang mukmin dan mukminah, maka Allah swt akan memberikannya untuk setiap doa bagi satu mukmin dan mukminah satu hasanah (pahala)".

[Hadis riwayat Imam Tabrani]

Keterangan:

Perhatikan kalimat 'satu pahala' bagi setiap doa keampunan untuk mukmin dan mukminah, bagaimana pula jika kita mendoakan untuk seluruh umat Islam, mukmin dan mukminah, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia?

Bayangkan kalau masyarakat Islam hari ini sahaja telah melebihi satu bilion manusia, bermakna dengan mendoakan keampunan bagi seluruh masyarakat Islam, kita akan mendapat kelebihan lebih satu bilion pahala atau 1 bilion hasanah.

Maka, kalau mendoakan keampunan kepada orang2 Islam seluruh dunia sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, sudah tentu bilangannya mencecah berbilion manusia dan mendapat berbilion pahala, subhanallah!

Inilah pahala berlipat ganda hanya dengan mendoakan keampunan untuk setiap mukmin dan mukminah.

Marilah sama-sama kita membacakan doa istighfar ini untuk seluruh orang2 Islam, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.

"Ya Allah, ampunkanlah sekalian orang-orang mukmin dan mukminah, muslimin dan muslimah, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, amiinnn".

Wallahu a'lam.

[Rujukan: Bagaimana mendapat pahala hidup 7000 tahun oleh Hj Ahmad Haris Suhaimi, m/s 131]

No comments:

Post a Comment