April 22, 2005

15 Kesilapan Ibu Bapa dalam Mendidik Anak-anak

Kesilapan ibu bapa dalam mendidik anak-anak ialah:

1. KURANG BERDOA

1.1 Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan untuk diamalkan semasa mengandung ialah:

1.1.1 Doa memohon zuriat yang baik - Surah Al-Imran ayat 38, yang bermaksud; "Di sanalah Zakaria berdoa kepada Tuhannya seraya berkata: Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar Doa".

1.1.2 Doa memohon rahmat - Surah Al-Imran ayat 8-9, yang bermaksud; "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi. Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tidak ada keraguan padanya. Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji".

1.1.3 Doa agar anak mengerjakan solat - Surah Ibrahim ayat 40-41, yang bermaksud; "Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami, berikan keampunan kepada aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".

1.2 Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan untuk diamalkan semasa membesarkan anak-anak ialah:

1.2.1 Doa agar dikurniakan cahaya mata yang menyejukkan hati - Surah Al-Furqan ayat 74, yang bermaksud; " Dan orang-orang yang berkata: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa".

1.2.2 Doa agar anak patuh kepada Allah SWT - Surah Al-Baqarah ayat 128, yang bermaksud; "Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat Lagi Maha Penyayang".


2. DIDIKAN TARHIB (MENAKUTKAN) DARIPADA TARGHIB (DIDIKAN ATAU MOTIVASI)

2.1 Menakutkan anak-anak dengan sekolah.

2.2 Menakutkan anak-anak dengan tempat gelap.

2.3 Menakutkan mereka dengan hutan rimba, bukit-bukau dan juga binatang.

2.4 Menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur atau makan dsb.


3. TIDAK TEGAS DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK

3.1 Tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak.

3.2 Terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.


4. MENEGUR ANAK SECARA NEGATIF

4.1 Menggunakan bahasa kasar dan maki hamun kepada anak-anak terutamanya ketika marah.

4.2 Membandingkan anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.


5. DIDIKAN YANG TIDAK SEIMBANG ANTARA JASMANI, ROHANI DAN INTELEKTUAL5.1 Kebanyakan ibu bapa lebih mementingkan pendidikan minda anak-anak daripada pendidikan rohani atau agama.


6. KURANG MEMBERI SENTUHAN

6.1 Ini merupakan satu kesilapan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Sedangkan Rasulullah SAW kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah RA: Pada suatu hari, Rasulullah SAW mencium Hassan atau Hussien bin Ali RA. Ketika itu, Agra bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Agra: Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka. Rasulullah melihat kepada Agra, kemudian berkata: Siapa yang tidak mengasihi, tidak akan dikasihi". (Maksud Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)


7. TIDAK MEMENTINGKAN PENAMPILAN DIRI

7.1 Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak apabila berada di rumah iaitu berpakaian secara selekeh atau seksi di hadapan anak-anak.


8. PERSEKITARAN RUMAH KURANG MENYENANGKAN

8.1 Suasana rumah yang tidak teratur serta tidak kemas menjadi contoh tidak baik kepada anak-anak. Mereka akan terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.


9. TIDAK MENGHIDUPKAN SUASANA SUNNAH

9.1 Suasana sunnah dalam persekitaran keluarga tidak diwujudkan seperti memberi salam, makan bersama-sama, solat berjemaah, melakukan ibadah bersama-sama dsb.


10. TIDAK MENGGANTUNGKAN ROTAN

10.1 Merotan dengan tujuan untuk mendidik anak-anak merupakan satu sunnah dalam Islam. Sebagai ibu bapa, anda hendaklah menggantung rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Bukan untuk menakutkan mereka tetapi sebagai peringatan.


11. TIDAK MENDEDAHKAN ANAK-ANAK DENGAN MODEL TERBAIK

11.1 Anak-anak tidak didedahkan dengan model yang cemerlang seperti para ulama dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan amalan solat berjemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.


12. BERTENGKAR DI DEPAN ANAK-ANAK

12.1 Jangan sesekali anda suami isteri bertengkar atau memulakan pertengkaran di hadapan anak-anak. Situasi ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari anda.


13. BERGAUL DENGAN ORANG YANG TIDAK ELOK SAHSIAHNYA

13.1 Pergaulan anda sebagai ibu bapa juga hendaklah ditekankan dalam kehidupan seharian. Sama ada sahabat anda atau sahabat anak anda sendiri kerana ia akan memberi contoh yang tidak baik dalam perkembangan anak-anak yang semakin membesar.


14. AWASI RANCANGAN TV
14.1 Sikap ibu bapa yang kurang mengawasi rancangan yang ditonton sama ada dari tv ataupun video. Pengawasan di dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media banyak menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak serta kelakuan yang sedikit sebanyak boleh merosakkan perkembangan anak anda.


15. TERLALU BERGANTUNG KEPADA PEMBANTU RUMAH ATAU PENGASUH

15.1 Terlalu bergantung kepada pembantu rumah atau pengasuh dalam mendidik anak-anak. Dalam soal ini, ibu bapa tidak seharusnya menyerahkan seratus peratus kepada orang luar. Mereka sekadar membantu dalam meringankan tanggungjawab ini. Bagaimanapun, menjadi kepentingan untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.

Wallahu'alam.

(Sumber: Petikan dari Majalah Perempuan April 2005)

No comments:

Post a Comment