May 29, 2005

Takbur & Sombong: Maksiat Hati yang Perlu Dijauhi

Mengenali Sifat Sombong atau Takbur

Sifat sombong atau takbur ini terbahagi kepada dua iaitu takbur lahir dan takbur batin. Takbur lahir dapat dilihat melalui perbuatan dan tindakan. Biasanya dapat dilihat pada gaya, mulutnya tajam, mudah menghina orang.

Imam Al-Ghazali pernah berkata; "orang yang takbur itu ialah orang yang apabila ditegur, ia marah dan benci sedangkan kalau ia menegur orang lain, ditegurnya dengan keras dan kasar."

Ia akan dengki dan dendam apabila orang lain mendapat nikmat atau kesenangan.


1. Takbur Batin - ialah membesarkan diri di dalam hati. Inilah maksiat di dalam hati yang dicela. Dengan adanya rasa angkuh di dalam hatilah lahirnya kata-kata membanggakan diri.

2. Takbur terhadap Allah S.W.T - ialah tidak mempedulikan ancaman-Nya dan memandang remeh segala syariat dan peraturan-Nya.

3. Takbur terhadap Rasul-Nya - ialah enggan mengikuti petunjuknya. Kebanyakan orang sekarang pula tidak mahu mengikut ajaran Rasulullah S.A.W kerana menganggapnya kolot, orthodoks, ketinggalan zaman dan berbagai alasan lagi.

4. Takbur terhadap Sesama Manusia - ialah orang yang merasa dia lebih tinggi daripada orang lain dalam semua hal. Orang yang berpangkat tinggi merasa patut dihormati, dimuliakan dan menganggap orang lain rendah. Apabila seorang isteri berpangkat tinggi dan ada nama, dia susah untuk taat dan memuliakan suaminya sebagaimana yang dikehendaki oleh syariat.

Takbur ialah penyakit hati yang merbahaya. Orang yang berpenyakit seperti ini, tidak boleh menjadi pemimpin. Ditakuti melalui tindak tanduknya, akan menampakkan akhlak yang buruk. Kata-katanya pula akan menyakiti orang hingga menyebabkan mereka hilang kepercayaan. Lebih bahaya lagi jika ia mewakili sekumpulan masyarakat.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment