May 29, 2005

Tips Elakkan Sifat Takbur atau Sombong

1. Apabila kita berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita. Ini kerana kanak-kanak itu belum diberati dosa, sedangkan kita sudah berlarut-larut hampir setiap langkah berbuat dosa.

2. Apabila kita berhadapan dengan orang tua, anggaplah orang tua itu lebih mulia kerana ia lebih lama beribadah daripada kita.

3. Ketika kita berjumpa dengan orang alim, anggaplah beliau lebih muliadari kita kerana banyak ilmu-ilmu yang tidak kita ketahui tetapi beliau mengetahuinya.

4. Jikalau kita melihat orang yang jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia berbuat kesalahan atau dosa kerana kejahilannya sedangkan kita berbuat dosa dalam keadaan kita mengetahuinya.

5. Sekiranya kita berjumpa dengan orang jahat, janganlah menganggap kita mulia atau lebih baik daripadanya tetapi katakanlah bahawa orang jahat itu mungkin di masa tuanya ia bertaubat, memohon ampun dari Allah S.W.T akan perbuatannya. Sedangkan kita sendiri belum tahu lagi bagaimana kita akhirnya.

6. Sebaiknya apabila kita berjumpa dengan orang kafir, katakanlah dalam hati bahawa si kafir itu belum tentu kafir selamanya. Mungkin di suatu hari datang keinsafan padanya, dia memeluk Islam dan semua dosanya di dalam kekafiran dulu diampuni Allah S.W.T sedangkan kita ini sejak lahir sudah Islam, tetapi dosa terus dikerjakan juga dan balasan pahala belum tentu lagi.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment