July 12, 2005

Nasihat dan Teguran

Kaedah ini sangat penting dan ia berbeza dengan kaedah pesanan dan arahan. Ini kerana, kaedah nasihat dan teguran ini tidak boleh dibuat tiap-tiap hari atau setiap masa kerana anak-anak akan mudah berasa jemu dan bosan.

Dalam soal-soal apakah nasihat dan teguran perlu diberi?

Pertama: Akidah - Perbetulkan akidah anak-anak. Ajar anak-anak mengucap Dua Kalimah Syahadah dengan tepat serta memahami pengertiannya.

"Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah".

Beritahu mereka bahawa hanya Allah sahaja yang wajib disembah dan tiada Tuhan selain-Nya. Didik mereka agar tidak syirik atau menyekutukan Allah dengan benda-benda yang lain.

Ajar juga mereka bahawa segala yang baik itu datang dari Allah SWT dan segala yang buruk itu adalah di atas kelemahan diri kita sendiri sebagai tanda kita beradab dengan Allah SWT.

Kedua: Ibadah - Didik anak-anak bahawa ibadah terbahagi dua iaitu ibadah khusus dan ibadah umum. Ibadah khusus ialah seperti solat, puasa, membaca al-Quran dan bersedekah. Ibadah umum ialah belajar, bekerja, berpakaian, makan minum, tidur, ziarah-menziarahi dan sebagainya.

Tekankan kepentingan menuntut ilmu. Mereka harus tahu menilai dan membuat kesimpulan bahawa setiap yang mereka lakukan adalah satu ibadah asalkan menepati 5 syarat**.

Ketiga: Akhlak - Asuh anak-anak tentang akhlak-akhlak yang terpuji (sifat Mahmudah) seperti dalam tutur kata, menghormati orang tua, berpakaian, tatacara makan dan sebagainya. Di samping itu, halang mereka dari melakukan akhlak yang buruk (sifat Mazmumah).

Keempat: Kerjasama - Ajar anak-anak tentang kepentingan kerjasama. Adik-beradik jangan suka berkelahi: Seperti Anjing dengan kucing. Beritahu mereka yang Allah tidak akan memandang kepada golongan yang berpecah-belah. Pepatah melayu ada mengatakan: Bersatu teguh, bercerai roboh.

Kambing yang berada di dalam kumpulannya tidak mudah dimakan serigala tetapi kambing yang bersendirian akan mudah dibaham serigala.

Kita hendaklah bersatu hati di mana-mana sahaja; di rumah, di sekolah dan di tempat kerja.

Kelima: Tanggungjawab - Beritahu anak-anak akan peranan dan tanggungjawab mereka sebagai seorang anak, abang, kakak atau adik. Mereka adalah pemimpin. Paling kurang pemimpin kepada diri mereka sendiri.

Di sekolah mereka akan menjadi pemimpin sebagai Ketua Kelas, Presiden Persatuan, Ketua Pasukan Sukan, Ketua Study Group, Ketua Pengawas Pusat Sumber, Ketua Pelajar dan sebagainya. Semua ada tanggungjawab yang tertentu.

Tanggungjawab umum sebagai seorang pelajar ialah untuk belajar dengan bersungguh-sungguh hingga beroleh kejayaan yang cemerlang.

Keenam: Kesihatan - Didik anak-anak agar pandai menjaga kesihatan; baik dari segi pemakanan, penjagaan tubuh badan, panca indera, pakaian, tempat tinggal, riadah dan lain-lain. Suruhlah mereka sentiasa bersenam kerana tubuh badan yang sihat menjamin akal fikiran yang cerdas.

Didik anak-anak supaya memakan makanan yang halal sahaja kerana makanan akan membentuk darah daging. Tubuh badan yang terbentuk dari makanan yang haram hanya layak untuk dibakar oleh api neraka.

Ketujuh: Husnu Zhon (Berbaik Sangka) - Ajar anak-anak agar sentiasa bersikap husnu zhon atau berbaik sangka dengan sesiapa jua dan di mana jua mereka berada. Berbaik sangka akan membentuk jiwa optimis (berkeyakinan positif). Orang yang selalu berburuk sangka akan membentuk jiwa pesimis (berkeyakinan negatif).

Kelapan: Menyucikan Hati - Sucikan minda dan hati anak-anak dengan membaca al-Quran, istighfar, berselawat, solat sunat Taubat, rajin bersedekah dan lain-lain ibadah.

Ini kerana hati yang suci akan lebih mendekatkan diri kepada Yang Maha Pencipta. Hati yang suci juga akan mudah menerima nasihat, teguran dan tunjuk ajar.

Kesembilan: Belajar Erti Kesusahan - Jangan didik anak-anak dengan kemewahan. Sebaliknya, didiklah mereka dengan cara hidup yang sederhana tetapi sempurna supaya mereka tahu dan faham akan situasi dan penderitaan orang yang mengalami nasib yang tidak sebaik mereka.

Apa yang dikatakan "Ibadah Khusus"
  • Solat
  • Puasa
  • Membaca al-Quran
  • Bersedekah
Apa yang dikatakan "Ibadah Umum"
  • Belajar
  • Bekerja
  • Berpakaian (menutup aurat)
  • Bersahabat
  • Makan minum
  • Ziarah-menziarahi
  • Tidur
**5 Syarat Sebarang Perbuatan Jadi Ibadah
  1. Niat mesti betul.
  2. Perlaksanaan mesti mengikut syariat.
  3. Perkara/perbuatan itu sah di sisi Islam.
  4. Tidak meninggalkan perkara yang wajib.
  5. Natijahnya (hasilnya) mesti betul.
Sifat Mahmudah (Akhlak Baik)
  • Solat di awal waktu
  • Pakaian menutup aurat
  • Membantu orang yang memerlukan pertolongan
  • Memaafkan orang lain
  • Selalu senyum
  • Membantu ibu dan bapa
  • Rajin belajar
  • Berdoa kepada Allah SWT
  • Mengamalkan sunnah Rasulullah SAW
  • Berbuat baik dengan sesiapa sahaja
Sifat Mazmumah (Akhlak Buruk)
  • Melalaikan/meninggalkan solat
  • Pakaian mendedah aurat
  • Menzalimi orang lain
  • Sombong/bongkak
  • Suka mencaci orang lain
  • Sifat malas
  • Membuang masa/lepak
  • Tidak bersyukur kepada Allah SWT
  • Mudah terpengaruh dengan budaya barat yang negatif
  • Mementingkan diri sendiri
Berbaik Sangka
  • Setelah belajar bersungguh-sungguh, saya akan lulus di dalam subjek ini.
  • Walaupun saya gagal di dalam mata pelajaran ini, jika saya berusaha dari sekarang, saya tetap akan berjaya akhirnya.
  • Saya akan berjaya menamatkan larian ini.
  • Jika saya bersungguh-sungguh, saya akan memenangi pertandingan ini.
  • Cikgu Ahmad tentu suka membantu saya
  • Allah sangat pemurah kepada hamba-Nya.
  • Bila saya makan ubat, saya akan sembuh dengan izin Allah.
  • Jika saya mengaku, bapa akan memaafkan kesalahan saya ini.
  • Baik saya tolong orang susah ini.
  • Saya mampu untuk bangun awal pagi esok.
Berburuk Sangka
  • Walaupun telah belajar bersungguh-sungguh, saya tidak akan lulus subjek ini.
  • Mata pelajaran ini terlalu susah. Walau bagaimana kuatpun saya belajar, saya tidak akan lulus.
  • Saya tidak mampu menamatkan larian ini.
  • Ramai orang lain lagi yang akan memenangi pertandingan ini.
  • Cikgu Talib mungkin sibuk dan tidak ada masa untuk membantu saya.
  • Rezeki secupak tidak akan jadi segantang.
  • Jika saya makan ubatpun, jika Allah tidak izinkan saya sembuh, saya akan terus sakit.
  • Jika saya mengaku, bapa akan merotan saya.
  • Orang ini mungkin berpura-pura susah kot...
  • Saya tidak akan mampu bangun pagi walaupun menggunakan jam loceng.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment