July 11, 2005

Rujuk Pengalaman Lalu

Ibu bapa boleh mendidik dengan merujuk atau menceritakan kepada anak-anak peristiwa-peristiwa dan pengalaman yang mereka lalui. Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan. Pengalaman yang negatif hendaklah dijadikan sempadan.

Pengalaman ini elok dibuktikan dengan gambar foto, dokumen dan barangan peninggalan yang terlibat.

Ibu bapa juga boleh mengaitkan pengalaman diri mereka dengan peristiwa yang terdapat di dalam al-Quran, drama atau kisah-kisah benar di televisyen atau kisah dan berita yang dipaparkan di dalam akhbar atau majalah.

Ini adalah kerana pengalaman ini amat mudah untuk menjelaskan mesej yang ingin kita sampaikan dan mudah pula untuk dijadikan iktibar oleh anak-anak. Malah anak-anak akan mudah ingat rentetan peristiwa seperti itu untuk dijadikan pengajaran. Kerana gambaran yang diberikan adalah dalam bentuk realiti hidup atau seperti cerita filem, ia memberi kesan tersendiri berbanding nasihat yang tidak disertakan dengan cerita.

Di samping itu, pengalaman anak-anak itu sendiri juga penting! Oleh itu, ibu bapa perlulah sentiasa mengingatkan anak-anak mereka akan pengalaman positif yang pernah mereka lalui.

Kaitkan apa perlunya mereka berwaspada dengan peristiwa pahit yang telah mereka alami atau peristiwa manis dan kejayaan yang pernah mereka kecapi.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment