July 06, 2005

Pesanan dan Arahan

Pesanan dan arahan merupakan salah satu daripada kaedah-kaedah yang disarankan oleh Rasulullah SAW. Anak-anak hendaklah dididik dengan dipesankan sesuatu terlebih dahulu.

Lihatlah bagaimana reaksinya. Apakah mereka boleh melakukannya hanya dengan sekali pesanan? Jika tidak berkesan, maka hendaklah dipesan berulangkali tanpa merasa jemu dan bosan.

Menurut pandangan pakar pendidikan kanak-kanak, anak yang pintar perlu diberi nasihat dan pesanan 200 kali tanpa bosan, supaya mereka benar-benar memahami pesanan itu dan dapat bertindak dengan baik.

Kita selaku ibu bapa patutlah sentiasa berpesan sesuai dengan tindak-tanduk dan amalan-amalan yang mereka lakukan setiap hari.

Jika pesanan demi pesanan tidak berkesan, maka ibu bapa perlu bertindak pada tahap yang kedua iaitu mengarah atau memberi arahan. Tetapi arahan hendaklah dengan lemah-lembut dan kasih sayang. "Arahan tetapi nadanya berbentuk pesanan".

Setelah berpesan dan memberi arahan berulangkali, barulah ada penghayatan yang terpahat kukuh di kalbunya. Ingatlah, pesanlah tanpa rasa bosan dan jemu setiap hari. Pesanlah dengan istiqamah atau berterusan.

Apabila anak telah meningkat dewasa, berumahtangga dan tinggal berasingan, ibu bapa masih perlu berpesan dan mengingatkan. Jika tinggal berjauhan, sampaikanlah melalui SMS atau telefon.

Pesanan dan Arahan kepada anak-anak :

1. Tentang solat di awal waktu.

2. Adab dengan orang tua-tua.

3. Adab dengan guru.

4. Adab dengan kawan-kawan.

5. Tugas harian di rumah seperti mandi pada waktu yang betul dll.

6. Mengemas bilik sendiri termasuk meja belajar.

7. Tatacara makan mengikut sunnah Rasulullah SAW.

8. Cara belajar yang berkesan.

9. Ingat untuk sentiasa menutup aurat apabila keluar dari rumah.

10. Keselamatan di jalanraya.

11. Tanggungjawab melindungi adik-adik.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment