July 07, 2005

Bercerita (Uslub Al-Qasas)

Ibu bapa hendaklah menggunakan kisah-kisah teladan untuk bercerita kepada anak-anak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa semua golongan suka mendengar cerita; tidak mengira usia, baik yang muda mahupun yang tua, dan yang paling seronok mendengar cerita adalah kanak-kanak.

Di samping itu, kaedah bercerita ini boleh mengeratkan hubungan di antara anak dengan pencerita, iaitu ibu bapanya. Akan wujud pertalian yang erat dan komunikasi dua hala di antara ibu bapa dan anak-anak sewaktu sesi bercerita itu berlangsung, di samping anak-anak dapat ilmu dan maklumat yang baru daripada cerita-cerita dan kisah-kisah yang menarik tersebut.

Melalui kaedah ini, kita boleh bercerita mengenai kisah dari al-Quran, kisah-kisah nabi, cerita dan pengalaman menarik ibu bapa sendiri, cerita kartun dan juga cerita rekaan atau fiksyen.

Ciri-ciri Kelebihan Kaedah Bercerita
  • Suasana atau wahana penyampaian lebih santai.
  • Posisi anak berada lebih dekat dengan ibu bapa.
  • Terdapat persentuhan fizikal.
  • Suasana tidak formal.
  • Anak-anak tidak tertekan untuk mendengarnya.
  • Anak-anak boleh bertindakbalas / memberi respon melalui komunikasi dua hala.
Tujuan Menyampaikan Cerita
1. Pertama : Untuk mendidik anak-anak secara tidak langsung melalui pemahaman minda di bawah sedar mereka, kerana cerita yang disampaikan tidak berbentuk arahan atau paksaan terhadap mereka untuk mendengarnya. Dengan lain perkataan, anak-anak akan mendengar cerita tersebut dengan rela hati dan penuh minat
2. Kedua : Untuk menyampaikan maklumat dan menyerapkan pengajaran yang boleh dicungkil daripada cerita tersebut.
3. Ketiga : Boleh mengerat dan merapatkan hubungan antara anak dengan ibu bapanya kerana sesi bercerita lebih santai dan bersentuhan fizikal di antara pencerita dan pendengar.
4. Keempat : Anak-anak boleh menggambarkan atau membayangkan di dalam minda mereka dengan jelas dan ini lebih berkesan bergantung kepada kemahiran pencerita.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment