August 01, 2005

Guna Firasat dan Gelombang Minda

Ibu bapa wajar menggunakan gerak hati, gerak batin atau firasat (intuition) dalam usaha mendidik anak-anak. Kaedah ini amat berkesan terutamanya jika diamalkan oleh ibu-ibu.

Gunakan firasat atau ilham yang telah Allah berikan ini untuk bertindak dan memainkan peranan sebagai ibu bapa. Gunakan gerak batin, jangan tunggu sehingga si anak memberitahu. Sebaliknya, cubalah memahami dan bercakap dengannya dari hati ke hati. Beri nasihat kepada mereka melalui bercakap dengan hati.

Selalunya hati kecil kita sentiasa benar dan bersifat suci. Inilah fitrah manusia sepertimana juga fitrah seorang anak yang baru lahir, hatinya suci bersih seperti kain putih.

Sabda Rasulullah SAW: "Anak dilahirkan suci bersih. Ibu bapanyalah yang menjadikan ia Nasrani, Yahudi atau Majusi." (Riwayat Bukhari)

Mengapa Ibu Lebih Rapat Dengan Anak-Anak?
  1. Kerana ibu mengandungkan si anak di dalam rahimnya selama sembilan bulan sepuluh hari. Mereka berkongsi saluran pernafasan dan saluran makanan yang sama.
  2. Ibu lazimnya mengasuh, membela dan mendidik anak dari kecil hingga dewasa.
  3. Tangan ibu menyuapkan makanan ke mulut si anak.
  4. Anak perempuan mahupun anak lelaki sering bersama, bertemu dan mengadu hal kepada ibu.
  5. Ibu lebih bersifat lemah lembut dan lunak hati. Ini yang memudahkan anak berhubung dengannya.
Sebab itu anak-anak yang sedang sakit umpamanya, jika meracau-racau akan menyebut nama ibunya daripada menyebut nama bapanya dalam keadaan separa sedar.
Sebab itulah apa yang terlintas dalam minda ibu harus ditanggap dengan cepat dalam menangani masalah anak-anak. Apabila ibu melihat dan merasa ada perkara yang tidak kena dengan anaknya, ibu harus bertindak cepat dan jangan membiarkan ia berlalu begitu sahaja.
Riwayat apa yang hati kecil kita rasa, itulah sebenarnya perasaan yang mutlak. Hati kecil yang sifatnya suci tidak mungkin menipu perasaan kita. Jika hati kita hampir dengan Allah SWT, maka Allah akan mendatangkan ilham ke dalam hati kita untuk memberi petunjuk atau gerak hati di dalam menangani sesuatu perkara atau masalah.
Antara manusia dengan manusia juga terdapat gelombang yang sering berhubungan di antara satu sama lain. Kadang-kadang manusia berhubung di antara satu sama lain di dalam mimpi, di dalam minda atau di dalam perasaan. Inilah yang dipanggil gelombang minda.
Gelombang minda sering berhubungan jika dua manusia itu mempunyai hubungan yang rapat. Hubungan yang rapat dibina melalui kecintaan di antara satu sama lain.
Seorang yang cintakan kekasih, sering terbayangkan wajah kekasihnya itu di dalam mimpi atau ketika jaganya. Murid yang cinta dengan gurunya sering dapat berhubung dengan minda gurunya itu.
Sebab itu di antara ibu dan ayah, ibulah yang mempunyai hubungan yang lebih rapat dengan anak-anak.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment