August 03, 2005

Isyarat Bahasa Tubuh (Body Language)

1. Sering melihat jam di tangan atau jam di dinding
  • "Saya ada komitmen lain atau saya tak ada masa untuk awak"

2. Membuat kerja lain ketika tetamu sedang bercakap
  • "Saya tak minat dengan apa yang awak cakap..."
  • "Segeralah keluar dari bilik saya"
3. Sering memandang ke arah tingkap
  • "Saya ada tugas lain di luar"
4. Meneleku kedua belah tangan di atas meja
  • "Saya berminat dengan apa yang awak cakap/sampaikan"
5. Memandang tepat ke dalam mata pendengar
  • "Teruskan, ceritalah lagi..."
6. Bersandar di kerusi atau menyilangkan kaki
  • "Saya bersedia mendengar idea awak"
7. Menggeliat, meletupkan jari atau menarik nafas panjang
  • "Saya letih mendengar cakap awak"
  • "Ringkaskan cerita awak"
8. Mengalih/mengubah kedudukan di kerusi
  • "Cepatkan apa yang awak hendak beritahu"
9. Memandang arah ke atas, berpaling ke kiri atau ke kanan dengan meletakkan tangan di dagu atau merenung ke dinding yang kosong
  • "Nantilah saya fikirkan tentang idea awak itu"
10. Menggerak-gerakkan bibir, mulut atau lidah; mengerut kening atau mengurut janggut/misai
  • "Saya tidak pasti atau curiga dengan idea awak"
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment