August 16, 2005

Mendidik Bertahap-Tahap

1. Tahap Usia

Rasulullah SAW pernah menyebut, bahawa mendidik anak-anak hendaklah menggunakan pendekatan yang bertahap-tahap.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ibu bapa hendaklah menyuruh anak-anak solat ketika berusia 7 tahun dan sekiranya mereka enggan, maka hendaklah ibu bapa merotannya pada usia 10 tahun."

Apabila Rasulullah SAW memberi nasihat; nasihat baginda singkat, pendek, padat dan tidak membosankan. Jangan terlampau ghairah dalam mendidik anak-anak hingga sering memberi ceramah, celoteh dan khutbah yang panjang menjela-jela. Lagi rendah usia anak itu, lagi ringkas dan pendek nasihat kita.

2. Tahap Kemampuan

Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud: "Berbicaralah dengan manusia mengikut tahap kemampuan orang itu."

Maka untuk mendidik anak-anak juga perlu diambil perhatian kemampuan anak itu untuk menerima nasihat yang berkaitan.

Anak yang lebih cerdik dan yang telah meningkat baligh mungkin boleh menerima arahan yang lebih sulit dan rumit, tetapi anak yang berusia muda tidak mampu menerima bebanan yang sama. Jika pun ada, bebanan dan nasihat itu harus dipermudah dan diringkaskan.

3. Tahap Kesusahan Kerja atau Tugas

Anak-anak hendaklah diberi kerja yang ringan dan mudah terlebih dahulu. Jika dia dapat menyelesaikan dengan mudah, barulah ditambah dengan kerja yang lebih rumit dan susah. Kaedah ini sama seperti anak-anak belajar Matematik.

Sebab itu ibu bapa harus bijak menghuraikan tugas dan kerja yang susah kepada beberapa bahagian yang boleh diselesaikan satu persatu. Dalam tahap yang lebih tinggi, anak-anak dilatih untuk menghuraikan sendiri kerja yang susah kepada beberapa bahagian supaya mudah diselesaikan.

Bagaimana Menghuraikan Kerja yang Rumit?

Tugas: Bapa anda menugaskan anda mengemaskan sebuah stor yang berselerak di rumah anda. Di dalam stor tersebut; terdapat kerusi yang baik dan yang patah, buku teks lama, suratkhabar lama, cermin tingkap yang pecah dan yang baik, kain buruk, botol kosong, minyak pelincir kereta dan tayar lama.

Bagaimana anda melaksanakan tugas ini?

Penyelesaian: Pertama, anda pecahkan tugas tersebut kepada beberapa bahagian, mengikut keutamaan dan keperluan. Kemudian, buat satu persatu hinggalah selesai.

Kronologi Penyelesaian:

a) Tugas 1: Asingkan barang-barang yang perlu dibuang dan terus dibuang.
  • Buang terus: Kerusi patah, cermin tingkap pecah.
  • Buku teks lama, suratkhabar lama dan botol kosong dijual kepada pembeli suratkhabar lama

b) Tugas 2: Asingkan barang-barang yang akan dipindahkan keluar dari stor dan terus letakkan barang-barang itu di tempat barunya.

  • Tayar lama akan dijadikan tempat tanam bunga.
  • Kerusi yang masih baik boleh digunakan di anjung rumah, di taman atau di garaj.

c) Tugas 3: Asingkan barang yang perlu disimpan kembali di dalam stor.

  • Minyak pelincir kereta
  • Kain buruk

d) Tugas 4: Bersihkan lantai stor dengan cara membasuh dan mengeringkan.

  • Jangan biarkan lantai stor lembab.

e) Tugas 5: Susun semula barang-barang yang perlu disimpan di dalam stor mengikut kategori. Barang yang boleh disangkutkan di dinding, buat penyangkutnya.

  • Minyak pelincir kereta
  • Kain buruk

f) Tugas 6: Usahakan untuk stor itu dikunci.

Tugas selesai.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment