August 18, 2005

Surah An-Nabaa'

Surah An-Nabaa' (bererti berita besar) adalah surah yang ke-78 di dalam Al-Quran, mengandungi 40 ayat.

Di antara kandungannya menegaskan tentang kebenaran "berita besar" iaitu kebangkitan manusia dihidupkan semula untuk menerima pembalasan pada Hari Kiamat. Surah ini membentangkan hujah-hujah betapa zalimnya keingkaran golongan kafir musyrik yang meragui akan berlakunya Hari Kiamat.

Telah nyata Allah SWT telah menciptakan langit dan bumi serta segala isinya yang begitu rumit. Maka sudah tentulah tidak susah bagi-Nya untuk menghidupkan mereka semula kelak bagi menerima pembalasan.

Ketika itu kelak, orang-orang kafir itu akan menyesal dan berkata, "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (sahaja supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima pembalasan)."

Di antara hadis Rasulullah SAW yang menerangkan fadhilat dan faedah mengamalkan membaca Surah An-Nabaa' ini ialah hadis yang diceritakan oleh Abu Darda' yang bermaksud:

"Pelajarilah Surah An-Nabaa', pelajarilah Surah Al-Buruuj, pelajarilah Surah Qaaf dan pelajarilah Surah At-Taariq, kerana jika kamu mengetahui fadhilat-fadhilat dan besarnya pahala membaca surah-surah tersebut, maka kamu akan berhenti dari tugas-tugas kamu lalu mempelajari surah-surah tersebut; dan juga mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan membacanya. Sesungguhnya Allah SWT akan mengampunkan dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dari dosa syirik."

Memandangkan fadhilat dan faedahnya yang begitu besar, umat Islam disarankan agar mengamalkan membacanya, sebaik-baiknya pada tiap-tiap hari.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x