March 20, 2006

Jangan Ikut Hawa Nafsu

Hawa nafsu merujuk pada sesuatu yang diingini oleh jiwa iaitu kecenderungan kepada syahwat dan maksiat. Disebabkan itu, hawa nafsu disebutkan dalam Al-Quran diikuti dengan kalimah celaan.

Apabila hati dikuasai hawa nafsu, akan membawa seseorang pada kebatilan, meninggalkan kebenaran dan memusuhi pendukungnya. Orang yang tunduk kepada hawa nafsu mudah terheret ke dalam kancah perselisihan.

"Dan apabila datang kepada mereka al-kitab (Al-Quran) dari sisi Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka sedang mereka sebelum ini biasa memohon kedatangan Nabi untuk mendapatkan kemenangan ke atas orang-orang kafir, maka apabila datang kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka mengengkarinya. Maka laknat Allahlah ke atas orang yang ingkar itu." [Surah Al-Baqarah: 89]

Hawa nafsu gemarkan kemasyhuran dan mahu mengatasi orang lain.

Kata Az-Zuhri, "Kami tidak melihat sifat zuhud dalam sesuatu perkara lebih sedikit daripada zuhud pada pangkat. Kami melihat seorang lelaki zuhud pada makanan, minuman dan harta, tetapi apabila ditawarkan pangkat, dia bersungguh-sungguh padanya dan melampaui batas".

Membersihkan jiwa daripada hawa nafsu sesuatu yang sukar tetapi tidak mustahil. Menjadi kewajipan kita supaya sentiasa menjaga diri agar tidak dikuasai hawa nafsu walaupun sedikit.

Sekiranya gagal menghilangkannya, sekurang-kurangnya kita menyanggah dan tidak mengikutinya.

"Dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah". [Surah Sadd: 26]

Wallahu 'alam.

[Copyright Controlled]

No comments:

Post a Comment