April 21, 2006

Mendidik Anak cara 'Sichida'

Artikel ini saya copy dari website Fauzynm (credits to him).

Kaedahnya sangat berguna untuk dipraktikkan sewaktu mendidik anak-anak, insya-Allah.

Assalamualaikum. Ini ada sedikit panduan untuk mendidik anak yang diberi oleh kawan saya. Moga-moga kita akan mendapat manfaat daripada pengalaman beliau. Wassalam.

Beberapa minggu lepas, boss saya ada memberitahu bahawa dia menghantar anak dia yang baru berusia 2 tahun belajar kat kelas Sichida. Kelas Sichida ini diuruskan oleh orang Jepun untuk melatih anak-anak berfikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ni lebih efektif sebenarnya dari otak sebelah kiri, tetapi perlu dilatih penggunaannya.

Kelas ni teramatlah mahal kosnya.Kalau kelas tadika Juanna yang saya nak masukkan tahun depan tu kosnya lebih tinggi dari kos kita belajar 1 semester kat UiTM. Kos belajar 1 semestar kat Kelas Sichida ni pula rasanya sama banyak dengan kos 1 semestar buat Master.

Tapi atas inisiatif beliau yang menyedari bahawa ramai sangat orang cina yang menghantar anak-anak mereka belajar kat kelas tu, sedangkan orang Melayu cuma setengah kerat aje, maka beliau secara ikhlas bersetuju untuk mengajar saya dan staff melayu yg lain.

Saya juga nak kalian praktikkan kaedah ini kepada anak-anak kalian. Sebab walau pun baru seminggu sahaja saya buat kat anak saya tapi dah mula nampak keberkesanannya.

1. Sewaktu anak nak tidur @ tidur-tidur ayam.

Cakap kat dia sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit, dia budak pandai dsb. Sebab ketika tidur-tidur ayam, otak kanan sedang bekerja sedangkan otak kiri dah lena.

Boleh gak dipraktikkan kat suami, tapi perlu dibuat dengan ikhlas. Jangan buat ketika tengah marah. Kalau anak anda dah lena, ramas-ramaslah @ picit dengan lembut tangannya agar dia kembali berada dalam keadaan tidur-tidur ayam.

Saya buat kat anak saya Nana sebab dahlah dia sentiasa lewat bangun pagi, pastu siap melalak-lalak lagi. Saya cakap hari-hari kat dia; dia budak baik, dia suka pergi sekolah, dia budak sihat, dia suka bangun awal. Sekarang jam 6.30 pagi, dia dah bangun kecuali hari Sabtu dan Ahad.

2. Start guna Flash Card untuk mengajar anak.

Saya ajar Nana ABC-Z guna card seminggu je. Sekarang dah kenal semua huruf. Siap boleh eja perkataan pendek-pendek. Buat card banyak-banyak dan tunjuk kat dia secara laju / cepat. Macam.. a... b.. c.. d.. e, insya-Allah dia cepat tangkap sebab bila kita tunjuk kad secara laju / cepat, otak kanan dia akan bekerja keras untuk menangkap benda yang kita tunjuk tu.

Kita boleh buat card 1,2,3, gambar dll. Potonglah gambar kat mana-mana majalah, suratkhabar dsb. Sebaiknya, guna bahasa English.

3. Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan.

Jadi, ajar anak anda main tanah liat, main water colour, melukis, gunting kertas, origami dsbnya. Memanglah kita yang kena mengemas tapi takpe. Lagi satu, cuba anda lukis gambar. Cth : rama-rama, tapi lukis sebelah sahaja dan suruh dia sambung lukis ikut apa yg anda lukis tu kat sebelah lagi. Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.

Kalian tahu tak kenapa orang cina dan jepun pandai-pandai? Sebab mereka makan menggunakan chopstik. Chopstik tu mengaktifkan kerja tangan dan juga menggerakkan otak kanan.

4. Jangan marah-marah atau tengking anak!

Sebab dia boleh simpan kesemuanya dalam otak kiri. Kalau termarah tanpa sengaja, pergi balik ke cara no 1 tadi dan minta maaf kat dia.

5. Develop their imagination.

Kita mulakan dengan bercerita kat dia dan kemudian minta dia sambung cerita tu. Walaupun cerita tu mungkin merapu, tapi takpe. Kitapun bukannya tak biasa merapu, betul tak.

6. Main teka-teki.

Letak satu barang dalam kotak tisu dan suruh dia teka apa benda tu. First few times, bolehlah bagi dia hints dulu. Cth : bagi tau warna, bunyi dsb. Lama-kelamaan dia akan develop his/her 6 Sense. By concentrating, dia boleh teka apa benda dalam kotak tisu tu. Ni semua untuk aktifkan otak sebelah kanan.

Tapi ingat, semua ‘game’ yang kalian bercadang nak buat tu hanya boleh dibuat selama ½ jam sahaja dalam sehari. Jangan amik masa lama. Sebelum membuatnya, tarik nafas dalam-dalam dan releks (santai / tenang).

Jangan buat kaedah ini sewaktu tengah sibuk nak memasak, membasuh kain, menonton TV dsb. Nanti tak berhasil. Buatlah dengan ikhlas dan merendah diri. Kita kena berusaha dan sekiranya ia berhasil, kita kenalah bersyukur ke hadrat-Nya. Sebab kalau anak kita pandai, ia adalah kerana dengan izin-Nya jua.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment