May 01, 2006

Adab Berpindah Rumah dalam Islam

Berpindah ke rumah baru merupakan pengalaman yang amat indah, lebih-lebih lagi selepas berhempas pulas mengumpul wang untuk memiliki rumah idaman dan kemudian menghiasnya mengikut cita rasa yang sesuai dengan diri kita. Tempat di mana kita melarikan diri dari kesibukan kerja di pejabat serta yang boleh kita gelar 'mahligai'.

Sebagai Islam, kita perlu menyesuaikan setiap yang dilakukan agar berlandaskan ajaran Islam dan tentunya ramai di antara kita yang mungkin tidak mengetahui apakah yang baik untuk dilakukan tatkala pertama kali memasuki rumah tersebut.

Berbagai-bagai cara dilakukan. Ada yang mengadakan kenduri Doa Selamat dan ada pula yang mengadakan Khatam Quran dan sebagainya.

Berikut adalah beberapa perkara yang sepatutnya diamalkan serta sesuai dengan ajaran Islam serta sunnah Rasulullah SAW ketika melangkah memasuki rumah baru :-

1] AZAN

Para ulama berpendapat bahawa adalah baik bagi kita untuk melaungkan azan ketika pertama kali memasuki rumah baru. Selain itu, adalah baik juga untuk kita melaungkan azan sekiranya berpindah masuk ke rumah yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa lebih daripada satu jangkamasa tertentu. Contohnya, lebih daripada 40 hari.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah rumah itu terlalu lama dikosongkan (tidak berpenghuni), ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yang dikenali dengan Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

Dalam hadis yang lain pula, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Ketika azan dilaungkan, syaitan akan melarikan diri..."


2] MEMBACA SURAH AL-BAQARAH

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah".

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah SAW juga menggalakkan agar memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran".

Selain itu, adalah digalakkan agar azan dilaungkan pada setiap waktu solat serta mengadakan solat secara berjemaah.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x