June 01, 2006

Surah Al-Ikhlas

Surah Al-Ikhlas (bererti tauhid yang sebersih-bersihnya) adalah surah yang ke 112 di dalam Al-Quran mengandungi 4 ayat sahaja.

Ia dinamakan Al-Ikhlas kerana Rasulullah SAW diperintahkan agar menegaskan kepada umum bahawa Allah Taala Maha Esa dan tiada tolok bandingan-Nya.

Surah ini merupakan firman Allah yang menjadi pokok akidah yang sebersih-bersihnya untuk dijadikan asas pegangan hidup umat Islam.

Terdapat banyak hadis-hadis Rasulullah SAW yang menerangkan fadhilat, faedah dan hikmahnya bagi sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini.

Fadhilat dan Faedahnya :

1. Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas ini 1 kali, maka Allah Taala memberi pahala sebanyak pahala 100 orang pahlawan syahid. [Maksud hadis dari Ubai bin Ka'ab]

2. Sesiapa yang membacanya 10 kali selepas solat Subuh, maka tidak akan terjadi kepadanya suatu dosa pun, walaupun syaitan bersungguh-sungguh menggodanya. [Maksud hadis dari Ali bin Abu Talib RA]

3. Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas 1 kali, maka seolah-olah ia membaca sepertiga Al-Quran [Maksud hadis dari Anas bin Malik]

4. Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas dalam solat-solat Fardhu, maka Allah Taala mengampuninya beserta kedua ibu bapanya dan orang-orang yang celaka lalu menuliskannya dalam buku daftar orang-orang yang berjaya.

5. Sebuah hadis Rasulullah SAW pula bermaksud, sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas 10 kali, maka Allah Taala akan membinakan untuknya sebuah rumah di dalam Syurga.

6. Sesiapa membaca surah Al-Ikhlas semasa dalam kesakitan yang membawa kepada kematiannya, maka ia tidak akan terkena fitnah kubur dan aman dari himpitan kubur dan ia akan dibawa oleh malaikat dengan tapak tangannya hingga melepasi Sirat menuju ke Syurga. [Maksud hadis Riwayat At-Tabrani]

7. Sebuah lagi hadis Rasulullah SAW bermaksud, sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas di atas perkuburan sebanyak 11 kali, dan pahalanya dihadiahkan kepada umat Islam yang telah meninggal dunia, maka diterimakan kepadanya pahala sebanyak mereka yang telah meninggal dunia.

Terdapat banyak lagi hadis-hadis Rasulullah SAW mengenai fadhilat dan faedah serta hikmah mengamalkan membaca surah Al-Ikhlas.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment