May 21, 2005

Hidup Berprinsip & Berpendirian

Hidup mesti berpendirian kerana itulah yang mencerminkan jati diri kita sebagai seorang Muslim. Pendirian dan prinsip yang betul pula akan menjadi pedoman agar kehidupan tidak tersasar atau tenggelam timbul dalam arus yang tidak menentu.

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: "Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata, saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah dan jika mereka berbuat jahat, elakkanlah kejahatan mereka." (Riwayat At-Tarmidzi)

Mudah terikut-ikut dengan tabiat buruk orang lain, bermakna diri menempah banyak kesusahan. Malah kadangkala lebih buruk lagi apabila diri bakal dipandang serong, kerana demikianlah tabiat masyarakat yang mudah menghukum sesuatu berdasarkan apa yang mereka lihat dengan mengambil kira dengan siapakah seseorang itu bergaul atau bersahabat.

Waspadalah dengan rakan yang buruk akhlaknya. Jangan mudah terpengaruh dengan orang keliling yang menunjukkan contoh yang tidak baik. Yang lemah pendiriannya, pasti mudah terpesong dan terpengaruh. Justeru, berhati-hatilah!


Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Nukilan Sofiee
Daisypath Anniversary Years Ticker

Shout Box

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x