May 15, 2005

Romantis... Ikutlah Sunnah Rasulullah SAW

Cara yang paling tepat untuk membina sebuah rumahtangga berlandaskan Islam ialah dengan mengikuti petunjuk Rasulullah SAW. Kehidupan dan alam perkahwinan Rasulullah SAW ternyata kaya dengan amalan-amalan dan suasana romantis dan mesra sehingga setiap perkahwinannya kekal hingga waktu ditakdirkan oleh Allah SWT.

Panduan berikut mungkin boleh membantu anda membina sebuah rumahtangga yang bahagia seterusnya mengekalkannya hingga ke akhir hayat.

1. Seorang suami haruslah selalu lembut dalam berbicara, demikian pula sebaliknya.

2. Masing-masing harus selalu membersihkan diri agar tampil sentiasa menyenangkan pasangan.

3. Berusahalah untuk selalu berhias secara wajar, memakai wangi-wangian dan memanggil pasangan masing-masing dengan panggilan kesayangan.

4. Hindari sikap saling merendahkan, baik di sudut tahap pendidikan, ilmunya, hartanya mahupun keturunannya.

5. Harus saling menutupi kelemahan atau kekurangan pasangannya.

6. Jika ada yang melakukan kesalahan, sebagai pasangan kita mestilah membuka pintu kemaafan seluas-luasnya.

7. Tidak semua wanita pandai memasak. Untuk itu, seorang suami jangan mencelanya sebaliknya berilah nasihat dan teguran bagaimana dia boleh memperbaiki masakannya agar menepati selera seisi keluarga.

8. Sebagai pasangan normal, suami isteri pastinya mempunyai sifat cemburu. Untuk itu, berhati-hatilah agar hal-hal yang boleh mengundang kecemburuan dihindari.

9. Jauhkan membandingkan pasangan kita dengan orang lain. Hal itu amat melukakan hati pasangan kita. Seeloknya apabila kita mengambil keputusan menikah dengannya, kita harus bersedia menerima pasangan kita dengan segala kelebihan dan kekurangannya.

10. Agar kemesraan terus terjalin, adakan waktu bersenda-gurau dengan pasangan kita. Berikan hadiah pada hari-hari istimewanya. Ajaklah dia bersolat jemaah.

11. Sentiasalah mendoakan agar pasangan ini selalu diberi rahmat, taufik dan hidayah dari Allah SWT agar menjadi pasangan suami isteri yang sakinah, mawadah dan penuh rahmah.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment