July 03, 2006

Aset Produktif

Berapa perbelanjaan yang telah anda buat bukanlah ukuran betapa kaya dan besarnya pendapatan anda.

Sebaliknya, kekayaan anda mestilah diukur dengan berapa jumlah aset yang anda miliki yang dapat memberi pendapatan tambahan kepada anda.

Perlu diingat bukannya berapa banyak perabot yang anda miliki atau berapa banyak pakaian berjenama yang anda pakai atau betapa mewahnya kenderaan yang anda naiki.

Di sini ada beberapa aset yang anda boleh beli yang pastinya akan memberi pulangan (wang) kepada anda. Selain kurang risiko, ia tidak memerlukan perhatian yang keterlaluan untuk diuruskan.

1. Rumah yang disewakan

Memiliki aset seperti rumah, rumah kedai atau bangunan yang disewakan merupakan aset terbaik yang boleh anda miliki. Bayangkan jika anda menyewakan rumah yang dibeli [dengan harga ansuran bulanan ke pihak bank sebanyak RM700 sebulan] pada kadar RM1,000 sebulan; anda sebenarnya sudah untung RM300 setiap bulan ditambah pula dengan bayaran bank yang dilunasi oleh penyewa anda. Anda akhirnya tidak keluar walau sesen pun, sedangkan anda dapat memiliki rumah dan pendapatan tambahan (sewaan) setiap bulan.

2. Kenderaan yang disewakan

Memiliki van, bas, lori atau kereta dan kemudiannya disewakan adalah suatu tindakan yang bijak. Anda boleh sahaja menyewakan kenderaan tersebut kepada mana-mana pihak yang berminat seperti pengusaha agensi pelancongan, pihak hotel, restoran ataupun syarikat pengangkutan yang membawa pekerja kilang, murid-murid sekolah dan lain-lain.

3. Wang deposit di bank atau institusi kewangan

Anda tentu sahaja akan mendapat faedahnya setiap tahun. Pada masa kini, sudah banyak institusi kewangan yang menawarkan sistem perbankan secara Islam. Pilih sahaja bank mana yang mampu menawarkan pulangan yang bagus dan diyakini ketelusannya. Dan laburkanlah wang tunai anda. Ingat wang banyak sekalipun tetapi jika hanya disimpan di dalam tabung di rumah, ia tetap tidak menjadi aset produktif!

4. Perniagaan

Melabur di dalam perniagaan yang rendah risiko adalah aset yang produktif. Tentu sahaja anda akan dapat mengaut keuntungan pada setiap bulan, 3 bulan sekali, 6 bulan sekali ataupun setahun sekali. Bergantung kepada bagaimana keuntungan syarikat dibahagikan.

Selain aset yang dinyatakan tadi, ada beberapa lagi aset lain yang anda boleh miliki tetapi pulangannya agak memakan masa. Namun ia mampu memberi pulangan yang lebih besar. Untuk aset-aset seperti ini, anda perlu menyimpannya terlebih dahulu untuk satu tempoh masa yang agak lama.

Namun aset seperti ini agak berisiko kerana kadangkala aset tersebut boleh turun nilainya. Aset-aset ini seperti emas, saham dan lain-lain yang pasarannya bergantung pada pasaran dunia.

Jadi sekarang bagaimana? Anda pastinya sudah faham, aset bagaimana yang wajar anda miliki agar ia benar-benar memberi keuntungan dan pendapatan tambahan untuk anda.

Mungkin satu hari nanti anda bercadang untuk bersara. Jadi, pastinya anda mahukan persaraan yang aman dan tenang dengan wang yang mencukupi.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment