November 20, 2006

Syurga

Syurga adalah tempat kediaman abadi bagi hamba-hamba Allah yang mukmin. Di dalamnya terdapat pelbagai nikmat zahir dan batin.

Nikmat yang paling besar di dalam Syurga adalah dapat melihat Allah yang tidak ada suatupun yang menyerupai-Nya.

"Dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah ahli syurga. Mereka kekal di dalamnya." [Surah Al-Baqarah: 82]

"Aku (Allah) telah menyediakan bagi hamba-hambaKu yang soleh nikmat yang belum pernah dilihat oleh mata, belum terdengar oleh telinga dan belum pernah terlintas di dalam hati manusia." [Hadis Qudsi: Riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

Tingkat dan nama-nama Syurga:

1. Syurga Firdaus
2. Syurga 'Adn
3. Syurga Na'iim
4. Syurga Ma'wa
5. Syurga Darussalam
6. Syurga Darul Muqamah
7. Syurga Al-Maqamul Amin
8. Syurga Khuldi


Malaikat yang menjaga Syurga ialah Malaikat Ridhwan AS.

"Ahli syurga masuk ke dalam syurga dan ahli neraka masuk ke dalam neraka. Kemudian Allah menyeru (kepada malaikat penjaga neraka): "Keluarkanlah setiap orang yang ada di dalam hatinya terdapat seberat biji sawi dari keimanan". Mereka (orang-orang mukmin) itu lalu keluar dari neraka dan tubuh mereka sudah hangus dan berwarna hitam. Lalu mereka dimasukkan ke dalam sungai 'Hayat' (sungai kehidupan), maka tumbuhlah badan mereka (menjadi manusia yang baik dan sempurna) sebagaimana tumbuhnya biji yang terbawa banjir. Tidakkah engkau lihat biji itu kemudiannya tumbuh kering lagi membelok-belok."

[Riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

"Akan keluar dari neraka, setiap orang yang mengucapkan 'La Ilaaha Illallah' dan di dalam hatinya ada kebaikan sebesar kacang. Dan akan keluar dari neraka orang yang pernah mengucapkan 'La Ilaaha Illallah' dan di dalam hatinya terdapat kebaikan sebesar gandum. Juga akan keluar dari neraka orang yang mengucapkan 'La Ilaaha Illallah' dan di dalam hatinya terdapat kebaikan sebesar debu."

[Riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

"Akan keluar dari neraka satu golongan dengan syafaat Nabi Muhammad SAW, lalu mereka masuk ke dalam syurga dan mendapat gelaran 'Jahannamiyyiin' ertinya bekas orang-orang yang dihukum di neraka Jahannam."

[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Wallahu a'lam.

[Sumber: Panduan Fardhu Ain Lengkap oleh Abu Al-Baqir Al-Burhami Al-Fathani]

No comments:

Post a Comment